Lámák antitestjeiből készülhet a koronavírus új ellenszere

2020.11.09. · tudomány

Közvetlen belélegzésen alapuló, így a vírusfertőzésnek leginkább kitett légutakat és a tüdőt védő módszert dolgoztak ki a Pittsburghi Egyetem orvostudományi karának kutatói, akik a Science-ben november 5-én megjelent tanulmányban számoltak be eredményeikről.

A metódus alapja a SARS-CoV-2 koronavírussal megfertőzött láma (Lama glama) immunválaszaként termelt, az emberinél jóval egyszerűbb szerkezetű, nanométeres mérete okán nanotestnek (nanobody) elnevezett antitestje.

Mint a Qubit is megírta, az már korábban tudott volt, hogy ezek a biokémiai struktúrák a humán antitestekhez hasonlóan megakadályozzák, hogy az új koronavírusnak is nevet adó tüskefehérje receptorkötő doménje (RBD) kapcsolódhasson az emberi sejtek felszínén levő ACE-2 receptorokhoz. A láma nanotestek tehát lehetetlenné teszik, hogy a kórokozó bejusson a sejt belsejébe.

Lámák és vérmintáik Buenos Aires-ben
photo_camera Immunizált lámák és vérmintáik Buenos Aires-ben idén nyáron Fotó: JUAN MABROMATA/AFP

A Pittsburghi Egyetemen az elmúlt három évben tökéletesített tömegspekrométer-alapú proteomikai módszerrel több olyan lámából származó nanotest-típust is azonosítottak, amelyek az emberi antitesteknél több nagyságrenddel hatékonyabbak a koronavírussal szemben.

Ráadásul, legalábbis laboratóriumi körülmények között, több hetes szobahőmérsékleten történő tárolásuk után és már rendkívül csekély, nanogrammos mennyiségben is kifejtik hatásukat. Ebből kifolyólag hatóanyagai lehetnek prevenciós és terápiás módszereknek egyaránt. A láma nanotesteket tartalmazó medicinát a kutatók szerint egyszerű orr- vagy/és szájspray-vel lehetne eljuttatni a fertőzés által leginkább érintett területekre.

Az alábbi videóban tekinthető meg a kutatást összefoglaló mozgóképes absztrakt:

Korábban már mások is próbálkoztak a lámák és alpakák (Vicugna pacos) ellenanyagának humán alkalmazásával. Júliusban az angliai Rosalind Franklin Intézet kutatócsoportja a Nature Structural & Molecular Biology szakfolyóiratban publikált tanulmányt a témában. A Texasi Egyetem és a belgiumi Genti Egyetem kutatói pedig májusban jelentették be, hogy miután a vírusok stabilizált fehérjetüskéinek bejuttatásával immunválaszt generáltak, a lámák által termelt antitestekből laboratóriumi körülmények között hatékony új ellenanyagot állítottak elő.