A lámák segíthetnek a koronavírus elleni hatékony védekezésben

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Állati antitestekből állított elő koronavírus-specifikus ellenanyagkoktélt az angliai Rosalind Franklin Intézet kutatócsoportja.

A Nature Structural & Molecular Biology szakfolyóiratban publikált tanulmány szerint a SARS-CoV-2 vírussal megfertőzött láma  (Lama glama) immunválaszaként termelt, az emberinél jóval egyszerűbb szerkezetű antitest molekuláris biológiai manipulációjával olyan mesterséges ellenanyagot állítottak elő, amely megakadályozza a kórokozó bejutását az élő sejtekbe.

A folyamat lényege, hogy a nanométeres méretük okán nanotestnek (nanobody) elnevezett mesterséges biokémiai struktúrák megakadályozzák, hogy az új koronavírusnak is nevet adó tüske fehérje receptorkötő doménje (RBD) kapcsolódhasson az emberi felszínén levő ACE-2 receptorokhoz. A lámák ellenanyagának átszerkesztésével létrehozott nanotestek ezzel lehetetlenné teszik, hogy a kórokozó bejusson a sejt belsejébe – legalábbis laboratóriumi körülmények között.

Állatkerti lámákFotó: STEFAN SAUER/dpa Picture-Alliance via AFP

Az angliai kutatócsoport előtt már mások is próbálkoztak a lámák és alpakák (Vicugna pacos) ellenanyagának humán alkalmazásával. A Texasi Egyetem és a belgiumi Genti Egyetem kutatói májusban jelentették be, hogy miután a vírusok stabilizált fehérjetüskéinek bejuttatásával immunválaszt generáltak, a lámák által termelt antitestekből laboratóriumi körülmények között hatékony új ellenanyagot állítottak elő.

A kísérleteket mindkét esetben folytatni kívánják a kutatók.

Magyarországon nincs még egy olyan újság, mint a Qubit. De ahhoz, hogy továbbra is lehessen, arra kérjük kedves olvasóinkat, hogy támogassátok erőfeszítéseinket egyszeri vagy rendszeres adománnyal, és járuljatok hozzá, hogy a Qubit még alaposabb, még hitelesebb, még tudományosabb tudjon lenni.
Támogasd a Qubit munkáját – nekünk minden segítség számít!