A Honda árulhatja a világ első önvezető autóját, amelyben már nem kell végig az utat figyelni

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Bár Elon Musk idén már azt hangoztatta, hogy a Tesla közel áll az 5-ös szintű vezetési autonómia eléréséhez, valójában még a 3-as szintet sem érte el – az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE) hatlépcsős besorolása szerint a Tesla Autopilot a második szinten tart, vagyis az autó képes magától közlekedni, de a sofőrnek folyamatosan az úton kell tartani a szemét, mert bármikor szükséges lehet közbelépnie.

Az első 3-as szintű önvezetési rendszert az Audi vezette volna be az A8-ba beépített Traffic Jam Pilottal, de a jogi akadályokon nem sikerült túllendülni (az esetleges balesetekért az Audi felelt volna), így továbbra is csak a háttérben fejlesztik az önvezető technológiákat.

A Honda Motor Company szerdán jelentette be, hogy engedélyt kapott arra, hogy Japánban 2021 márciusa előtt piacra dobja a világ első 3-as szintű önvezető rendszerével ellátott Honda Legend luxusautót. „Az önvezető autók nagy szerepet játszhatnak a közúti balesetek csökkentésében, az idősek közlekedési lehetőségeinek javításában és a logisztika fejlődésében” – magyarázta a döntést egy közleményben Japán földügyi, közlekedési és turisztikai minisztériuma.

A Honda Legend első bemutatója, 2014 novemberébenFotó: KAZUHIRO NOGI/AFP

A Google-től a BMW-ig számos techcég és autógyár dolgozik hasonló technológiákon, de a jogi keretek egyelőre nem adottak ahhoz, hogy az utakra is kerüljenek a sofőr állandó figyelmét nélkülöző járművek. Miután a japán kormány szakemberei megállapították, hogy a 3-as szintű önvezetés nem sérti a nemzeti közlekedésbiztonsági előírásokat, a közlekedési törvény módosításával ágyaztak meg a valódi önvezető autók megjelenéséhez.

A Honda hármas szintű rendszere a sávváltás, előzés, parkolás és más, kettes szinten is elérhető funkciók mellett a vészhelyzetekben, például hirtelen fékezésnél sem igényel emberi közbeavatkozást bizonyos körülmények között (pl. lassabb országúti forgalomban), de a sofőrnek a négyes szinttől megoldható „vezetés” közbeni alvás egyelőre nem opció, mivel a rendszer az autópályáról letérve még mindig figyelmeztet, ha át kell venni a kormányt.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: