Őszi táj Staphylococcusból: ismét magyar kutatók indulnak az AgarArt versenyén

2020.11.17. · tudomány

Ismét magyar mikrobiológiai műalkotást neveztek az Amerikai Mikrobiológiai Társaság AgarArt című versenyére: idén Szijj Orsolya és Seres Anikó egy őszi képsorozattal indulnak a megmérettetésen, a műalkotás alapját vászon helyett Vogel Johnson táptalaj adja, a „festék” pedig a Staphylococcus aureus baktériumból készült.

photo_camera Az őszi képsorozat Fotó: Seres Anikó / Szijj Orsolya

A baktériumfestészet nem új találmány: már a penicillin felfedezője, Alexander Fleming is kísérletezett a baktériumok és gombák festékként történő felhasználásával, a módszer alapjai pedig az 1920-as évek óta lényegében változatlanok. A műfaj persze nem igazán terjedt el szélesebb körben, ezen akart változtatni az Amerikai Mikrobiológiai Társaság (AMS), amikor 2015-ben meghirdette az első AgarArtot.

photo_camera A kompozíció egyik fele Fotó: Seres Anikó

A versenyen tavaly két magyar versenyző indult, Pöstényi Zita, a SYNLAB mikrobiológusa 2019-ben közönségdíjat is nyert népi motívumokat ábrázoló, három Petri-csészéből álló kompozíciójával.

photo_camera A tavalyi közönségdíjas, Pöstényi Zita népi motívumai Fotó: tothmilan.hu/tothmilan.hu

Winter is Coming

Az AgarArt egyébként az agar nevű zselésítőanyagról kapta a nevét: a baktériumok számára ez ideális táptalajnak bizonyul, a diagnosztikai célokon kívül pedig még vászonként is megállja a helyét.

photo_camera A sorozat második fele Fotó: Szijj Orsolya

Szijj Orsolya, a SYNLAB víz- és élelmiszervizsgáló laboratóriumának mikrobiológusa szerint a szerzőpáros heteken át tervezte az őszi képsorozatot, ennek során különböző táptalajokat és baktériumokat próbáltak ki, míg megtalálták az őszi naplementét idéző összetevőket.

A naplementét a táptalaj narancs színe adja, a feketéjét pedig a baktérium, a sárgás átmenet pedig a fermentációs folyamatoknak köszönhető.

A Közeleg a tél (Winter is Coming) című sorozatra az AgarArt Facebook-oldalán november 23-ig bárki szavazhat, ezen a közönségdíj sorsa múlik majd, ugyanitt megtekinhető a többi induló is. Szavazni különösebb bonyodalom nélkül a kép kedvelésével lehet.