A hollók szellemi képességei megközelítik a csimpánzokéit

2020.12.28. · tudomány

A hollók legalább annyira értelmesek, mint az emberszabású majmok – foglalható össze német etológusok és ornitológusok kísérleteinek eredményei, amelynek összefoglaló tanulmánya a Nature Scientific Reports folyóiratban jelent meg még december elején.

A kutatók összesen nyolc ember által nevelt hollóval (Corvus corax) ismételték meg ugyanazt a kísérletet a madarak négy, nyolc, tizenkét és tizenhat hónapos korában. A főemlősökre kifejlesztett Primate Cognition Test Battery (PCTB) tesztsorozat célja, hogy felmérje a különböző fajok kognitív képességeit. A kutatók a madarak térbeli emlékezetét és a számokkal, illetve számolással kapcsolatos képességeit vizsgálták, valamint azt, hogy tanulnak-e egymástól és gondozóiktól. A vizsgálat kiterjedt a tárgyállandóság jelenségére is, vagyis arra, hogy az állatok tudatában vannak-e akkor is egy adott tárgy létezésének, amikor az éppen nem látható.

Kiderült, hogy a hollók képességei nem változtak a kísérlet egy éve alatt, vagyis már sokkal előbb elérik kognitív teljesítőképességük csúcsát, mint hogy felnőtté válnának. Tudni kell, hogy a növendék madarak általában négy hónapos koruk közül kezdenek leválni szüleiktől, de évekig tart, mire ivarérettek lesznek. Az is nyilvánvalóvá vált, hogy a vizsgált példányok átlagban jobban teljesítettek azokon a teszteken, amelyek az összeadás és a számértés képességét firtatták, mint azokon, amelyek a térbeli memóriát mérték fel. Az utóbbi következtetésre az itt a piros, hol a piros játékban mutatott „gyengébb” eredményeik alapján jutottak a kutatók.

Az alábbi videóban látható az itt a piros, hol a piros hollómódra:

A kutatók más fajokéval is összevetették a hollók teljesítményét, mivel korábban hasonló teszttel mérték fel 106 felnőtt csimpánz (Pan troglodytes) és 32 orangután (Pongo pygmaeus) képességeit. Kiderült, hogy a térbeli memóriát leszámítva a hollók alig négy hónaposan hasonló eredményeket produkáltak, mint a felnőtt emberszabásúak.

A kutatók ebből arra következtettek, hogy a hollók szofisztikált kognitív képességekkel bírnak, fejlődésük nagyon gyors, teljesítményük pedig vetekszik az emberszabásúakéval, bár az is igaz, hogy a faj egészére vagy a varjúfélékre kiterjesztett általánosa állítások előtt szerintük is szükség van a további kísérletekre.