Ketten meghaltak egy fának rohanó Teslában, a sofőrülésen nem ült senki
Vélhetően önvezető üzemmódban használták azt a Teslát, amely fának rohant Houston északi részén. Az autóban ülő két férfi meghalt, a sofőrülés pedig üres volt – mondta szombat este Cinthya Umanzor őrmester a Harris megyei rendőrségtől. Az egyik áldozat 1962-ben, a másik 1951-ben született.
A 2019-es Tesla Model S nagy sebességgel hajtott, amikor elvétett egy kanyart, letért az útról, és egy fának rohanva lángra lobbant – jelentette egy helyi televízió. Miután a tüzet eloltották, két embert találtak a roncsban, az egyik az anyósülésen, a másik pedig hátul ült.
A Tesla és a szövetségi autópálya-biztonsági hatóság egyelőre nem kommentálta a hírt. Az utóbbi márciusban azt közölte, hogy 27 Tesla-baleset ügyében indított eljárást, és ezek közül legalább három az utóbbi időben történt.
Miközben a jelek szerint a félig önvezető üzemmóddal is vannak gondok, a cég eközben arra készül, hogy több vevőnek mutassa be update-elt, teljes önvezető üzemmód kezelésére képes szoftverét.
Elon Musk vezérigazgató januárban arról beszélt, hogy hatalmas nyereségre számít a szoftverből, és „nagyon bízik benne, hogy az autó az emberi vezetést meghaladó megbízhatósággal lesz képes irányítani magát”. A napokban is arról tweetelt, hogy az önvezető Tesláknak ma csaknem tízszer kisebb esélyük van balesetre, mint a hagyományos, ember vezette autóknak.
Egy 2018. márciusban történt halálos Tesla-baleset után a cég arra hívta fel a figyelmet, hogy az önvezető üzemmódban autózó sofőrt az automatika többször figyelmeztette a baleset előtt, hogy tartsa a kezét a kormányon, de hiába. Néhány nappal korábban pedig egy önvezető üzemmódban közlekedő Volvo Uber gázolt halálra egy gyalogost Arizonában. A többek közt a Teslának és az Ubernek is beszállító chipgyártó cég, az Nvidia akkor maga jelentette be, hogy ideiglenesen szüneteltet minden önvezető technológiával kapcsolatos tesztelést. Azóta természetesen folytatódtak a fejlesztések.
Hogy az önvezető autók baleseteiért pontosan kik a hibásak, komoly etikai dilemma, amiről korábban Bernáth László filozófus írt a Qubiten.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten:
A sofőrt hibáztatja a Tesla az önvezető autó halálos balesetéért
Az önvezető üzemmód igazából csak félig önvezető, az autó folyamatosan figyelmeztette erre a március 23-án halálos balesetet szenvedő Walter Huangot is, aki ennek ellenére rábízta magát kocsijára – védekezik a Tesla.
Élet az első Uber-halál után: az USA államai sorra tiltják be az önvezető autók tesztelését
Kalifornia után Arizona is kiutasította az Ubert az első önvezető autó által okozott halálos közúti baleset után, miközben egyre több részlet derül ki, hogyan vette semmibe a cég a biztonsági előírásokat. Az Nvidia is felfüggesztette a teszteket.
Miért az ártatlanok fizessenek az önvezető autók baleseteiért?
Az önvezető autók által okozott balesetek morális és jogi megítélése annak ellenére tisztázatlan, hogy közel járunk a valódi önvezető autók megjelenéséhez. Bernáth László filozófus amellett érvel, hogy ilyen esetekben a jogi felelősséget a tulajdonosra kellene hárítani, annak ellenére, hogy nem tartja az autót közvetlen ellenőrzése felett.