Pusztulnak az éjjeli lepkék és a rovarok a fényszennyezés miatt

Egy brit tanulmány szerint az utcai lámpák mesterséges fénye megzavarja az éjjeli lepkék viselkedését, és felére csökkenti a hernyók számát is. A lepkepopuláció visszaesésének egyik fő oka – állítják a tanulmány szerzői – az új generációs ledlámpák elterjedése.

Egyre több bizonyíték van rá, hogy a rovarállomány csökken az éghajlatváltozás, a természetes élőhelyek eltűnése, valamint a rovarirtó szerek használata miatt. A populáció csökkenése komplex folyamatok eredménye. Eltűntek az erdők, a lápvidékek, a mocsarak és a rétek, szennyezetté válnak a folyók és a tavak.

A Science Advances-ben megjelent új tanulmány rávilágított (bocsánat), hogy a fényszennyezésnek is komoly szerepe lehet az állomány csökkenésében, noha nem világos, hogy mekkora. A tanulmány szerzői erős bizonyítékokat szolgáltattak arra, hogy a fényszennyezés nemcsak a helyi rovarokra, hanem a madarakra és más vadon élő, hernyókkal táplálkozó állatokra nézve is káros.

„Már egészen biztosak lehetünk benne, hogy helyi szinten a fényszennyezés is fontos tényező lehet; az egész világra vetítve már kevésbé világos a helyzet. Mindenesetre ha a rovarok bajban vannak – márpedig a véleményünk és bizonyítékaink szerint bajban vannak –, mindent meg kell tennünk, hogy csökkentsük a negatív hatásokat.”

mondta a BBC-nek Douglas Boyes, a tanulmány vezető szerzője, a Butterfly Conservation nevű jótékonysági szervezet munkatársa.

A tanulmány szerzői szerint az utcai lámpák elriaszthatják az éjjeli rovarokat a petéik lerakásától, illetve veszélyeztethetik a rovarokat, mivel a lámpák fényének köszönhetően a ragadozók – például a denevérek – könnyebben észrevehetik és elkaphatják őket. Az utcai lámpák, különösen a ledlámpák alatt született hernyóknál pedig azt is megfigyelték, hogy a fény hatására megváltoztathatják a táplálkozási szokásaikat. A szakértők olyan megoldások bevezetését javasolták, amik nem veszélyeztetik a közbiztonságot: például az utcai lámpák elsötétítését a korai órákban, mozgásérzékelők felszerelését, vagy a rovarokra nézve veszélyes színhullámhosszok kivágását fényszűrők segítségével.

A tudósokat egyre inkább aggasztja a rovarpopulációk csökkenése. A rovarok becsült számának 2019-es tudományos felülvizsgálata rámutatott, hogy a fajok 40 százalékának egyedszáma világszerte drámai mértékben csökkent. Az új tanulmány szerint a hangyák, a méhek és a bogarak nyolcszor gyorsabban tűnnek el, mint az emlősök a madarak vagy a hüllők. Ugyanakkor más fajok, például a házi legyek vagy a csótányok egyedszáma növekedésnek indulhat.

A rovarok elvesztésének messzemenő következményei lehetnek az egész ökoszisztémára nézve. A rovarok fontos táplálékforrásai számos madárfajnak, kétéltűnek, denevérnek és hüllőnek, és a növények is a rovarok jelenlétére támaszkodnak a beporzás során.