Csúcskategóriás kvantumprocesszor érkezett az ELTE-re

2022.04.05. · tudomány

Az alap- és az alkalmazott kutatásban is versenyképessé teheti a magyar kutatócsoportokat az a Közép-Európában egyedülálló kvantumfotonikus processzor, amelyet az ELTE két kutatócsoportja egy holland egyetemi startuptól vásárolt a Kvantuminformatika Nemzeti Laboratóriumban folyó munkájukhoz - olvasható az egyetem keddi közleményében.

A fotonikus processzorok kulcsfontosságúak mind a kvantumos, mind a fényt használó információfeldolgozási feladatokban. Mivel a lineáris optikai kvantuminformáció-feldolgozáshoz nagyméretű és alacsony veszteségű programozható fotonikus processzorokra van szükség, a Kvantuminformatikai Nemzeti Laboratórium támogatásával 2021 decemberében az ELTE megvette a QuiX Quantum univerzális kvantumfotonikus processzorát.

Vattay Gábor, az eszközt használó egyik kutatócsoport, a természettudományi karon működő tudományos műhely vezetője a közleményben azt mondta, ez egy kis veszteségű, 8 üzemmódú, hangolható lineáris interferométer. A nyalábokra osztott lézersugár interferenciáját mérő műszer a hullámvezetők elrendezése miatt tetszőleges lineáris optikai transzformációt, azaz számítási műveletet tesz lehetővé. A műveleteket a processzorhoz csatlakoztatott hagyományos számítógépen futó program vezérli.

A közlemény szerint az új típusú számítógép-architektúrák nem jelentenek gyakorlati megoldást minden számítási problémára, de rendkívül jól használhatók olyan problémák esetén, amelyekhez nagyszámú lehetséges kombináció kiszámítása szükséges. Nagy hatékonyság várható például a gépi tanulás, a kombinatorikus optimalizálás, az adatbázis-keresés, a portfólió-optimalizálás területén. A kiberbiztonság szempontjából fontos alkalmazási lehetőség a véletlenszám-generálás, valamint a nagy számok faktorizációja.

A magyarországi kvantuminformatikai kutatásokat a Kvantuminformatikai Nemzeti Laboratórium fogja össze jelenleg a legszélesebb körben. Az ELTE Informatikai Karán és Természettudományi Karán a következő területeken végeznek kutatásokat: kvantumszámítógépek programozását megkönnyítő programozási nyelvek és szoftverfejlesztési eszközök (fordítóprogramok, elemző, profilozó és refaktoráló eszközök), klasszikus és kvantumos programelemek egyesítése, kódoptimalizálási módszerek, kvantumalgoritmusok, kvantumszámítógép-szimulátorok, posztkvantum kriptográfia, valamint optikai és kvantumoptikai alapjelenségek kísérleti úton való tanulmányozása.