Indul a Qubit Nagy Tavaszi Társasjáték-fejlesztő Versenye, az idei téma a klímaváltozás

Támogasd a tudomány népszerűsítését, segítsd a munkánkat!

Eljött az idő, lelkes társasjáték-rajongók, amatőr és profi társasjáték-fejlesztők, hogy kreatív energiáitokat az emberiséget foglalkoztató egyik legégetőbb problémára irányítsátok: a klímaváltozásra!

A Qubit a Siemens támogatásával meghirdeti Nagy Tavaszi Társasjáték-fejlesztő Versenyének második kiadását, amelyre idén technikai korlátozások nélkül várunk bármilyen társasjátékot, az egyetlen megkötés a játék témája, amelynek a klímaváltozással kapcsolatos folyamatok és összefüggések jobb megértését, a megoldásban való részvételre buzdítást, a lehetséges megoldási forgatókönyveket és az ennek során használható esetleges technikai innovációkat kell megcéloznia, de legalábbis ezekből valamelyikre koncentrálnia, és feldolgoznia azt egy játék keretei között, teljesen szabadon.

A társasjáték típusára nincs semmilyen megkötés, lehet nevezni gyerekjátékkal, komplex stratégiai játékkal, partijátékkal, kooperatív játékkal, egyszerű kártyajátékkal vagy nagy dobozos asztali játékkal, de akár olyan írogatós játékokkal is, amilyeneket tavaly vártunk.

A verseny egyik célja, hogy a felajánlott nyereményekkel ösztönözzük a magyar társasjátékszerzőket, továbbá minden érdeklődőt, akinek jó ötlete van, hogy próbálják ki magukat a társasjáték-fejlesztés terén. Másik célunk pedig az, hogy a kultúránkban egyre nagyobb mértékben szerepet kapó társasjátékokon keresztül felhívjuk a figyelmet a klímaváltozásra, a megoldási javaslatokra, és közös gondolkodásra ösztönözzünk a témában.

Mik a fő feltételek?

Magyar anyanyelvű egyének vagy csapatok jelentkezését várjuk. Csapatok esetében elég, ha a csapat egy része magyar, de a játék nyelve (például a szabályzat) magyar kell, hogy legyen. Egy csapat vagy egy résztvevő maximum három játékkal pályázhat. További fontos feltételek:

  • A szerzők a részvétellel garantálják, hogy művük saját alkotás. Csak olyan egyedi alkotással lehet nevezni, amit még nem adtak ki, illetve nem tettek szabadon elérhetővé nyilvánosan (zárt Facebook-csoportban történő közzététel tesztelés céljából megengedett). A játék eredeti ötletének időpontja nem lényeges.
  • A résztvevők beleegyeznek, hogy a beküldött dokumentációból részleteket, a beküldött prototípusokról pedig fotókat közölhet a Qubit a játék rövid bemutatásának céljából. A Qubit azonban nem közli a csapatok beleegyezése nélkül a teljes játékszabályt, a játék szerzői joga és további felhasználási jogai pedig mint a szerzőknél maradnak.

Milyen játékokat várunk?

Idén a játék típusára semmilyen megkötés sincs, ellenben a társasjáték témájának kötelezően a klímaváltozáshoz kell kapcsolódnia. A megcélzott korosztályra sincs megkötés, lehet pályázni gyerekjátékkal, családi játékkal, de akár komplex játékkal is. Hasonlóan tetszőleges lehet a játékosszám (legalább két fővel legyen játszható) és a játékidő is, sőt egyszer játszható játékok is megengedettek, ha egyébként az élmény ezt a hiányosságot kárpótolja. Arra sincsen megkötés, hogy a játék konfrontatív vagy kooperatív legyen.

Milyen kellékeket használhatok?

Bármilyen kellékek használhatók, de alapvetően klasszikus társasjátékokat várunk, nem számítógépes játékokat. Applikáció vagy bármilyen számítógépes kellék csak a játékmenet segítése céljából alkalmazható. Aki nevez a versenyre, annak a játék prototípusával rendelkeznie kell, és abból egy példányt a zsűri rendelkezésére kell tudnia bocsátani. A prototípusnak és semmilyen kelléknek sem szükséges grafikailag profin kidolgozottnak lennie, elegendő, ha praktikus és próbajátékra alkalmas.

Mi legyen a játékszabályban?

A szabály tartalmazza

  • a kellékek pontos felsorolását,
  • a játék célját, 
  • a játék menetét, 
  • győzelmi feltételeit, 
  • hogy hány fővel játszható, 
  • és hogy milyen korosztálynak ajánlott. 

Szerencsés, ha a szabály a játékidőről is említést tesz, ha ez függ a játékosszámtól, akkor aszerint megadva. Ha a játék többféle verzióban játszható, akkor ezt a szabályban lehet részletezni, de jelöljétek, hogy a versenyre melyik módozatot ajánljátok a legjobban, mert csak egy verziót fogunk tesztelni! Az optimális játékosszámot is érdemes megjelölni.

Hogyan küldjem be?

A játék szabályát és a prototípusról készült képet elektronikus formában kérjük beküldeni a tarsasjatek@qubit.hu címre a szerző vagy a csapat tagjainak nevével és elérhetőségével. A szabály mellé a nyomtatható kellékek digitális verzióit is el lehet küldeni, amik nagyban segíthetik a zsűri munkáját, ennek hiányában javasoljuk, hogy a szabály legyen nagyon gazdagon illusztrált.

Ha a játékszabály elnyeri a zsűri tetszését, akkor bekéri a csapattól a játék prototípusát is, amit később visszaszolgáltat a csapatnak. A beküldés postaköltsége a csapatot terheli, de személyes átadás is megoldható Budapesten.

Meddig küldhetem be?

A szabályok és fotók leadásának határideje július 30. éjfél, tehát e cikk megjelenésétől számítva három hónap áll a rendelkezésre a játék elkészítéséhez. A zsűri a prototípusokat szeptember elején kérheti be, ezek postázására az értesítéstől számítva egy hét áll majd a csapatok rendelkezésére. Eredményhirdetés várhatóan októberben lesz.

Kik a zsűritagok?

A pályaműveket értékelő zsűri tagjai:

A szervezők és a zsűri vállalják, hogy a pályaműveket az eredményhirdetésig nem hozzák nyilvánosságra, azokat semmilyen módon nem használják fel, és az eredményhirdetés után is csak összefoglaló írást mutatnak be a játékokról, fotókkal és részletekkel, de a teljes szabályokat nem közlik, és minden további felhasználási jog a szerzőknél és a csapatoknál marad.

Mik az értékelés szempontjai?

A játékokat tesztelő zsűri elsősorban a játékélményt fogja értékelni.

Ehhez alapfeltétel egy jól megírt játékszabály, ami legyen logikusan felépített, és ahol szükséges, szemléltető ábrákkal illusztrált. Ami a játék grafikai megvalósítását illeti, nem szükséges profin kidolgozottnak, sem véglegesnek lennie, a zsűri a játékmechanikát fogja értékelni, az viszont legyen teljesen kidolgozva. A grafika esetében elegendő, ha annyira kidolgozott, hogy jól értelmezhető, átlátható legyen, megadja a játék hangulatát. Érdemes tehát a mechanika alapos kidolgozására, a minél több tesztelésre és a jól megírt játékszabályra helyezni a hangsúlyt.

Ezen kívül a zsűri előnyben részesíti, ha a játék nem csak tematikusan érinti a klímaváltozást, de az a játék mechanikájához is szorosan kapcsolódik. Előnyös, ha a klímaváltozással kapcsolatos folyamatokat a játék reálisan mutatja be, jól elsajátítható ismereteket ad a játékosok számára, vagy pozitív megoldási stratégiákat mutat be élményszerűen.

És mit lehet nyerni?

Az első helyezett nyereménye 250 ezer forint pénzjutalom.

második helyezett nyereménye 100 ezer forint pénzjutalom.

harmadik helyezett nyereménye 50 ezer forint pénzjutalom.

Ezen kívül a zsűri fenntartja a lehetőséget különdíjak kiosztására, például iskolai csapatok díjazására. A verseny kizárólagos támogatója a Siemens Zrt. Jó játékot és jó fejlesztést, hajrá mindenkinek!

Megjegyzés: a tavalyi versenyhez adott segítségből a tesztelésről és szabályírásról szóló rész idén is jól jöhet, olvassátok el!

A Qubit szerkesztősége azért dolgozik, hogy a magyar nyilvánosság hiteles, alapos és közérthető tudományos ismeretekhez jusson. Tesszük ezt politikamentesen, közszolgálati hevülettel, száznál több kutató és tudós bevonásával. Égető kérdések, dermesztő válságok és zavaros álhírek sűrűjében igyekszünk tartani a fáklyát immár havi bő hétszázezer olvasónknak. Cikkeink ingyen olvashatók, de nem ingyen készülnek. Segítsd a munkánkat!

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: