A pilótaképző iskolák elektromos repülőgépekre váltanának az emelkedő üzemanyagárak miatt
Az üzemanyagárak tartós emelkedése nemcsak a közúti közlekedés jövőjét rajzolhatja át, de már a repülőgépiparban is láthatók a hatásai. Nagy-Britanniában például a pilótaképző iskolák kezdtek el aktívan olyan oktatókat keresni, akik képesek elektromos meghajtású repülőgépeken tanítani a pilótajelölteket – írja a Guardian.
Az iparág azonban még gyerekcipőben jár, a lítiumion akkumulátorokkal hajtott, kétüléses oktatógépeket gyártó szlovén Pipistrel repülőit például csak tavaly engedélyezték a brit hatóságok. A cég brit forgalmazója, a Fly About Aviation szerint már legalább négy pilótaképző iskola kezdett toborzásba az elektromos repülőgépeket is kezelő oktatók felkutatására.
A Pipistrel Velis Electro nevű repülőgép 57,6 kilowattos, folyadékhűtéses elektromos motorjának számos előnye van a belső égésű motorokkal szemben: nemcsak az üzemeltetési költségei alacsonyabbak, hanem sokkal csendesebbek is, ami a lakóövezetek közelében található repülőiskoláknak fontos szempont. A Velis Electro akkumulátorának feltöltése nagyjából 90 percet vesz igénybe, és kb. egy óráig lehet vele repülni, vagyis leginkább oktatásra lehet használni.
Bár a Velis Electro nagyságrendileg ugyanannyiba kerül, mint a Pipistrel hasonló kategóriájú benzinüzemű gépe, utóbbi üzemeltetési költsége az üzemanyagárakkal együtt nő. A Guardiannek nyilatkozó repülésoktató szerint odáig fajult a helyzet, hogy az elektromos repülőgépek üzemeltetése óránként 3 fontba kerül, míg a benzines testvérgép óránként 30 fontba.
Az elektromosrepülőgép-ipar támogatói abban reménykednek, hogy a helyzet arra ösztönzi a repülőtereket, hogy elektromos töltőket szerezzenek be (lehetőleg napelemmel működőket), és szépen lassan kiépítsék elektromos flottáikat.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: