Rekonstruáltak egy 50 ezer éves őskengurut, amelynek nincs sok köze az Ausztráliában ma élő fajokhoz

2022.06.29. · tudomány

Tim Flannery ausztrál paleontológus és emlőskutató 1983-ban egy különleges kengurufajt írt le, amelyet a Pápua Új-Guinea-i Chimbu tartományban feltárt Nombe kőbarlangról nevezett el. Az ausztráliai Flinders Egyetem kutatói most megállapították, hogy a szóban forgó kenguruk egy lehetséges, 5–8 millió évvel ezelőtt élt ősüktől származnak, és teljesen más ágon fejlődhettek, mint azok, amelyeket Ausztráliában ismerünk.

A zömök és izmos testű kengurufaj kb. 50 ezer évvel ezelőtt élhetett a térségben, abban a változatos faunában, amely a mai napig kevésbé ismert a nagyvilág előtt. A frissen előkerült leletek azonban az Independent szerint új lendületet adhatnak a térségben a paleontológusok munkájának.

50 ezer éve élhetett és 42 ezer éve halhatott ki a Nombe barlangról elnevezett őskenguru
photo_camera 50 ezer éve élhetett és 42 ezer éve halhatott ki a Nombe sziklabarlangról elnevezett őskenguru Fotó: Flinders University

A Flinders Egyetem kutatói a térségből származó leletek tanulmányozásával jutottak arra a következtetésre, hogy a Nombe kengurufaj évmilliókkal ezelőtt válthatott külön fejlődési irányra, amikor még Pápua Új-Guinea és Ausztrália csak sekélyebb vizekkel vált el egymástól. Mivel a területen később emelkedett a vízszint, a szigetország elszigetelődött a kontinenstől, és ez egy sor élőlény fejlődését meghatározta, például új fajok jöttek létre a trópusi éghajlaton, ahol a Nombe is kifejlődött.

Az egyetem kutatója, Gavin Prideaux szerint tovább folytatják majd a pár évtizede leállított ásatásokat a térségben. A frissen épített modelleknek köszönhetően ugyanis egyelőre csak a Nombét sikerült modellezni, de a jövőben a különleges terület számos más élőlényét is szeretnék láthatóvá tenni az érdeklődők számára.