Pár perc ringatás és séta a leghatékonyabb módja a síró csecsemők megnyugtatásának

2022.09.14. · tudomány

Japán kutatók megfigyeléses kísérletben vizsgálták, mi lehet a leghatékonyabb módja egy síró kisbaba megnyugtatásának. A felvételek, a szülői beszámolók és a műszeres mérések alapján kiderült, van ideális stratégia arra, hogy a gyerekeket mihamarabb visszafektethessék a kiságyba.

A Current Biology szaklapban megjelent tanulmány szerint a csecsemők sírását a hordozás csillapítja, viszont a mozdulatlan tartás nem alkalmas erre. Ezért azt javasolják, hogy a babák megnyugtatásának érdekében először sétáljanak öt percet lassan, hirtelen irányváltoztatások nélkül, majd további 5-8 percig tartsák ölükben a gyermeket, mielőtt visszatennék a kiságyba – foglalta össze a Guardian. Ez a szerzők szerint nemcsak éjszaka, hanem nappal is működőképes.

A leírt módszert az emlősök körében megfigyelhető, a kutatók által szállítási reakciónak elnevezett jelenséggel magyarázzák. Az utódok, így a csecsemők is megnyugvással, a pulzusszámuk lassulásával reagálnak arra, ha szüleik hordozzák őket.

A kísérletben Nami Ohmura, a RIKEN Agytudományi Kutatóintézet munkatársa és csoportja összesen 21 japán és olasz csecsemő reakcióját rögzítette. A kismintájú kísérletben megvizsgálták, hogy a gyakran alkalmazott megnyugtatási módszerek közül mi a leghatékonyabb; összevetették, hogyan viselkednek a csecsemők, ha ölbe veszik őket és leülnek velük, ha a kiságyba teszik őket, ha séta közben tartják őket kézben, vagy ha babakocsiban tologatják őket. A pulzuscsökkenés és a pár percen belül bekövetkező elalvás csak abban a két esetben volt megfigyelhető, amikor a csecsemőket mozgatták.

Az ötperces hordozás minden síró gyermeket megnyugtatott, közel a felük pedig el is aludt közben. Azonban a kiságyba visszatéve a gyerekek harmada még nagyon könnyen felébred. A kutatók szerint ezért van szükség további 5-8 percre, amikor a szülő csak üldögél a gyermekkel, így az alvás mélyebb fázisába kerülnek a csecsemők, és ritkábban fordul elő, hogy felébrednek, amikor leteszik őket.