Ész Ventura: Qirálynők a sakktáblán

A Qubit a szabad és tájékozott magyar nyilvánosságért dolgozik. Segítsd a munkánkat!

Közismert feladvány a 8 királynő problémája a sakktáblán, amelyben az a feladat, hogy helyezzünk le 8 királynőt úgy a sakktáblára, hogy semmelyik kettő ne üsse egymást. Ez a probléma inspirálta a 9 királynő néven futó feladványt, amely tovább inspirálta Gál Pétert, az Ördöglakat blog szerzőjét, hogy hasonló feladványokat találjon ki, amikben kirakós feladványokat kever a királynő problémával. Az alábbi feladvány elkészítésében is Gál Péter volt a segítségemre, akit megkértem, hogy q betűt formáló kirakó elemekkel is készítsen egy ilyen feladványt.

161. feladvány: Királynők q betűkön

Az alábbi q betűt formáló elemekre királynőket rögzítettünk az ábrán látható pozíciókba (a 2. és 3. elem ugyanaz). A 6 darab q betűből kirakható-e úgy egy 6x6-os négyzet alakú (sakk)tábla, hogy azon a királynők ne üssék egymást?

Illusztráció: Gáspár Merse Előd

Bónusz kérdések haladóknak: És ha az alábbi elemeket vesszük, amiken szerepel az összes lehetséges királynő-pozíció, ezekkel megoldható a feladat? Hány olyan megoldás van, amikor ezek közül egy elemet kihagyunk, és egy másikat duplán veszünk? Mely elemekkel tehetjük ezt meg? Van ezek között olyan elemkészlet, amire több lényegesen különböző megoldás is van, nem csak egymás elforgatottjai?

Illusztráció: Gáspár Merse Előd

Nehézségi szint:

A megfejtéseket ábrával együtt az eszventura@qubit.hu címre várjuk. A leggyorsabb és legkreatívabb megoldást küldő versenyzőink felkerülnek az Ész Ventura dicsőségfalára, közöttük és minden jó megoldást beküldő versenyző között év végén nyereményeket sorsolunk ki. Fiatal megoldóinktól kérjük, hogy tüntessék fel életkorukat és évfolyamukat, mert körükben különdíjakat is ki fogunk sorsolni. Az e-mail subject mezőjében kérjük továbbá sorszámmal jelezni, hogy melyik feladvány megoldásáról van szó. Beküldési határidő: szeptember 30. éjfél.

Az Ész Ventura feladványügyi rovat gazdája: Gáspár Merse Előd fizikus, kognitív kutató, társasjáték-fejlesztő és bűvész.