Az IBM megépítette a világ legnagyobb, 433 qubites kvantumszámítógépét

2022.11.09. · tudomány

Az IBM bemutatta Osprey nevű kvantumszámítógépét, amely 433 qubittel (tehát kvantumbittel) rendelkezik, így több mint háromszor fejlettebb a világ eddigi legnagyobb ilyen gépétől – amely egyébként szintén az IBM eszköze volt, a 127 qubites Eagle.

photo_camera Fotó: IBM

Az Osprey megépítése azonban nem pusztán a több kvantumbit előállítása miatt volt nagyobb munka, hiszen minél több qubit kerül egy chipre, annál nagyobb az esélye, hogy a szomszédos qubitek zavarják egymást – a New Scientist példájával élve ahhoz hasonlóan, ahogy az egymást keresztező vezetékek a hagyományos számítógépek meghibásodásához vezethetnek.

Mivel a szupravezető vezetékek csak -273 Celsius-fok közeli hőmérsékleten működnek, a gépet egy speciális hűtőszekrényben tartják. Az Osprey tervezésénél így arra is ügyelni kellett, hogy a számítógép működése során egy kicsit se emelje környezetének hőmérsékletét.

photo_camera Fotó: IBM

A kvantumszámítógépek alapegységei, a kvantumbitek a hagyományos bitekkel ellentétben egyszerre vehetik fel a 0, az 1 vagy akár egyszerre mindkettő értékét, ami lehetővé teszi olyan számítások elvégzését, amelyek még a legmodernebb szuperszámítógépeknek is túl bonyolultak – ilyen például a kémiai reakciók szubatomi részletességgel történető szimulálása.

Az Osprey qubitjei annyi különböző állapotot tudnak felvenni, hogy ha egy hagyományos számítógép szeretné felvenni vele a versenyt az információtárolási és -feldolgozási kapacitás terén, akkor több bittel kellene rendelkeznie, mint amennyi atom létezik az ismert univerzumban.

photo_camera Fotó: IBM

Fizikusok szerint az IBM új gépe bizonyítja, hogy a szupravezető technológia is skálázható, de az Osprey még mindig zajos eszköznek számít. Ez azt jelenti, hogy hajlamosak számítási hibákat ejteni amiatt, hogy a qubitek idővel veszítenek kvantumosságukból.

Az IBM egyben azt is jelezte, hogy 2023-ban még fejlettebb, 1121 qubitből álló, működő kvantumszámítógéphet készíthet, de közben egy kisebb, a qubitek elrendezésének új módját tesztelő chipet is fejlesztenek.