Tiltás helyett beépítené a tananyagba a ChatGPT-t a Washingtoni Egyetem
Miközben a világ különböző oktatási intézményeiben sorra tiltják be az eddigi legjobb teljesítményt nyújtó chatbot, az OpenAI által 2022 novemberében kiadott ChatGPT használatát, a seattle-i Washingtoni Egyetem vezetése olyan levelet küldött ki a dolgozóinak, amelyben arra biztatják az oktatókat, hogy próbálják a kurzusaikon kihasználni a mesterséges intelligenciát használó modellben rejlő lehetőségeket.
„Ahogy közeledünk a tavaszi szemeszter kezdetéhez, szeretnénk szólni a mesterséges intelligenciát használó újgenerációs szöveggenerátorokkal kapcsolatos lehetőségekről és kihívásokról. (...) Azt tanácsoljuk, hogy ismerkedjenek meg a ChatGPT-hez hasonló eszközökkel azáltal, hogy beírják a feladataik szövegét, és kiértékelik a generált válaszokat. Mivel ez a technológia csak kifinomultabbá válik a jövőben, és egyre szélesebb körben használják, ahol csak lehet, el kell kezdenünk beépíteni a tananyagainkba olyan módon, hogy az segítse az oktatási célkitűzéseinket” – írják a levélben.
Az esszék, házi feladatok, beadandó dolgozatok írására akár csak kulcsszavak megadásával képes ChatGPT tiltását egy héttel ezelőtt, New Yorkban kezdték meg, de ahogy az várható volt, egyre több helyen alkalmazzák ezt a gyakorlatot – miközben sorra jelennek meg a cikkek arról, hogyan lehetne inkább kihasználni az oktatásban az intelligens chatbotokat.
A tiltás egyébként sem célravezető, ahogy azt a marylandi DeMatha Katolikus Középiskolában történtek is bizonyítják: az iskolában kiosztott laptopokon ugyan blokkolták a ChatGPT-t, egy diák mégis lebukott a használatával, miután a maga mellé helyezett telefonjáról vette igénybe az eszközt.
De az Egyesült Államokon kívül is napirenden van az ügy az oktatási intézményekben: Ausztrália vezető egyetemei ugyan egyelőre nem tartják életszerűnek az eszköz teljes tiltását, de arról megegyeztek, hogy a számonkéréseknél a korábbiakhoz képest többször nyúlnak majd a kézzel írott offline tesztekhez.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: