Betiltották a ChatGPT használatát a New York-i iskolákban
Az OpenAI még csak alig több mint egy hónapja szabadította a világra az eddigi legfejlettebb, mesterséges intelligenciával (AI) működő chatbotját, a ChatGPT-t, aminek ennyi idő is elég volt, hogy óriási változásokat idézzen elő. Miután híre ment, hogy a diákok az ilyen, elképesztően meggyőző és emberszerű írott szövegeket generáló eszközöket használják házi feladatok elvégzésére és esszék írására, az oktatás területén minden korábbinál nagyobb félelmet ébresztettek az AI-ban rejlő lehetőségek – még ha a magyar egyetemeken egyelőre nem is tartanak tőle.
New York városának oktatási hatósága kedden bejelentette, hogy a helyi diákok és tanárok mostantól nem férhetnek hozzá a ChatGPT-hez az iskolák eszközein és internetes hálózatain, mivel az „negatív hatást gyakorolhat a diákok tanulására”, illetve a gép által előállított tartalom biztonságossága és pontossága is kérdéses.
Az, hogy az Egyesült Államok legnagyobb iskolarendszerében betiltották az eszközt, nagy hatással lehet az ország többi részére is, mivel több amerikai oktatási szervezet is dolgozik már a dinamikus új technológiára adott megfelelő reakció megtalálásán. Az oktatók és a szakértők attól tartanak leginkább, hogy az írásbeli feladatok az egyre gyorsabban és pontosabban dolgozó szöveggenerátorok érkezésével elavulttá válhatnak, és a chatbot csalásra, valamint plagizálásra ösztönözheti a diákokat.
A New York-i oktatási hatóság szerint a ChatGPT és a hasonló eszközök ugyan „képesek lehetnek gyors és egyszerű válaszokat adni kérdésekre, de nem fejlesztik a kritikus gondolkodást és a problémamegoldó készséget, amelyek elengedhetetlenek a tanulmányokban és az egész életen át tartó sikerességhez”.
A Chalkbeat cikkében megszólaló New York-i történelemtanár, Adam Stevens szerint a ChatGPT blokkolása kontraproduktív lehet, és az eszköz körül kavargó félelmeket a Google megjelenésének idején tapasztalt pánikhoz hasonlította: „Az emberek ugyanezeket mondták a Google-ről 15 vagy 20 évvel ezelőtt, amikor a diákok az interneten találhattak választ a kérdéseikre.”
Stevens több pályatársához hasonlóan inkább lehetőséget lát a chatbotban, szerinte például egy esszéfeladatra adott gépi választ az osztály közösen is kielemezhet, és kitalálhatja, hogyan lehet azon javítani. Technológiák tiltása helyett pedig Stevens szerint az lehet a legjobb módja a kritikai íráskészség fejlesztésének, hogy az elavult tanítási módszerek elvetésével olyan feladatokat adnak nekik, amelyek arra ösztönzik őket, hogy a tudást hajszolják, és megismerjenek új dolgokat.
Kapcsolódó cikkek a Qubiten: