Szokatlanul nagy méretű meteoritot találtak az Antarktiszon

2023.01.24. · tudomány

Svájci kutatók egy szokatlanul nagy méretű meteoritra bukkantak az Antarktiszon, írja a Space.com. A 7,6 kilogrammos darab jócskán meghaladja a térségben előforduló mikrometeoritok méretét, amik mindössze néhány tíz vagy száz grammot nyomnak.

A Déli-sarkvidék hideg és száraz időjárása kedvező körülményeket teremt ahhoz, hogy a Földre hulló meteoritok jó állapotban megmaradjanak. Ugyanakkor a fehér hótakaróban és a gleccserek környékén viszonylag könnyen meg lehet találni a színben eléggé eltérő meteoritdarabokat.

Nem véletlen tehát, hogy csak az utóbbi száz évben 45 ezer meteoritot találtak a térségben, írja a New Scientist. A kereséshez a kutatók műholdfelvételeket elemeztek gépi tanulási algoritmusok segítségével és olyan jeges területeket azonosítottak, ahol valószínűsítették, hogy meteoritokra bukkannak majd. Ezt követően fésülték át személyesen a kiválasztott területeket.

Az Erzsébet hercegnőről elnevezett kutatóbázis közelében a tavalyi antarktiszi nyár időszakában (decemberben), amikor viszonylag enyhe az időjárás (ez a fagyos kontinensen -10 Celsius-fok körüli átlagot jelent) összesen 5 új meteoritot fedeztek fel a svájci ETH (Eidgenössische Technische Hochschule) Egyetem kutatói.

A közel 18 kilogrammos meteorit
photo_camera A közel 18 kilogrammos meteorit Fotó: Maria Valdes

Ezek egyike az a meteorit, ami a méretei miatt számít különlegesnek. A közel 8 kilogrammos darab Maria Schönbächler, a kutatócsoport egyik tagja szerint összetevőit tekintve átlagosnak mondható, feltehetően a Mars és a Jupiter közötti aszteroidákból származik.