Mozgásával álcázza magát a borsóméretű ugrópók

2023.05.18. · tudomány

Az élénk színű Siler collingwoodi ugrópók más pókokkal ellentétben nem a színével vagy a testformájával próbálja meg álcázni magát, hanem a hangyák mozgását utánozza. A Kínában és Japánban honos faj agresszív hangyafajok, például a Technomyrmex mozgását másolja, írja a Science.

A rejtőzködés a pókfaj számára az életben maradás záloga lehet. Egyedei így védekeznek az ellen, hogy más, kimondottan pókokat fogyasztó pókfajok megtámadják és megegyék őket. Felveszik a hangyák tempóját, és még az első két lábukat is felemelik, hogy ezzel a hangyák csáprágóit imitálják haladás közben, ez jól látható azon a videón is, amit a kutatók osztottak meg a kísérleteikről. Az álcázást azonban ellehetetleníti, ha elveszítik valamelyik lábukat.

Az iScience szaklapban publikált tanulmány szerzői laboratóriumi kísérleteket is végeztek annak érdekében, hogy bizonyítsák, az utánzás kifizetődő stratégia. Más pókfajokhoz képest a rejtőzködő ugrópókok ritkábban estek áldozatul a ragadozóknak.

De nem csak a mozgásával álcázza magát a ravasz pókfaj. Ha kell, a növényeket is felhasználja, hogy elbújhasson a ragadozók elől, írja a Phys.org. A lap kiemeli továbbá, hogy a laborkísérletek egyelőre csak azt igazolták, hogy az álcázás a pókokkal szemben tűnik hatékonynak, az imádkozó sáskák ugyanúgy megtámadják a hangyaszerű mozgású ugrópókokat, mint más zsákmányfajokat.

A különbséget az magyarázhatja a kutatók szerint, hogy egy pókokkal táplálkozó pók nagyobb eséllyel sérül meg egy agresszív hangya támadásában (emiatt elkerüli tehát a hangyaként mozgó ugrópókot), míg a sáska a nagyobb testméreteivel kevésbé sérülékeny.