Sikerült megismerni a krónikus fájdalmak agyi jeleit, és ez új terápiákhoz vezethet

2023.05.23. · tudomány

Agyi stimuláción alapuló terápiák fejlesztését javasolja a Kaliforniai Egyetem kutatócsoportja, miután négy önkéntessel végeztek kísérleteket a krónikus fájdalom terápiás lehetőségeinek megismerésére, írja a Guardian. A szakértők szerint alapvető különbséget kell tenni az akut és az elhúzódó fájdalmak között – ez magyarázza azt is, miért nem hatékonyak a megszokott fájdalomcsillapítók azoknál, akik krónikus fájdalmaktól szenvednek.

Az amerikai kutatócsoport a Nature Neuroscience-ben tette közzé első kutatási eredményeit, amik ha nem is kínálnak azonnal használható kezelési megoldást, befolyásolhatják a már zajló, hasonló irányú kutatásokat. Az agyi stimulációval ugyanis nem csak Prasad Shirvalkar és munkatársai foglalkoztak az elmúlt években.

A krónikus fájdalom olyan állapotot jelöl, amelyben a beteg legalább 12 hétig elhúzódó, szűnni nem akaró fájdalmakat tapasztal, amik általában a fájdalomcsillapítók szedésével sem enyhülnek. Sokaknak ezért opioidokat írnak fel, ezek a szerek viszont komoly függőséget okozhatnak. A gyakran a sztrókon átesett páciensek körében is előforduló krónikus fájdalom kezelésére még nem fejlesztettek egységes, univerzális terápiát, pedig csak az Egyesült Királyságban a lakosság majdnem felét érinti az élete folyamán, jegyzi meg a lap.

Shirvalkar és kutatócsoportja eddig elvégzett kísérleteiben azt mérték fel, hogy milyen agyi aktivitás párosul a fájdalom különböző erősségi szintjeihez. Az már az első, négy személyen végzett kísérletek alapján is kirajzolódik, hogy a fájdalomnak van mintázata. Ehhez viszont sebészeti úton az agyba ültetett elektródákra volt szükség, amik az elülső cinguláris kéregben (ACC) és az orbitofrontális kéregben (OFC) rögzítették az agyi jeleket.

Hasonló eszközökkel eddig a súlyos, terápiarezisztens depressziót és a Parkinson-kórt próbálták kezelni, a kísérletek nyomán pedig a krónikus fájdalom esetén is megoldás lehet az agyi stimuláció. Az implantátum beültetése viszont csak sebészeti úton lehetséges, ezért egyelőre végső megoldásként tartják számon a kutatók a kezelést, ahhoz pedig, hogy a betegek hozzájussanak, további vizsgálatokra lesz szükség.