A most felfedezett kozmikus struktúrák a Tejútrendszer közepén ülő szupermasszív fekete lyuk aktivitásának nyomát őrzik

2023.06.05. · tudomány

A Naptól 26 ezer fényévre lévő Sagittarius A* (Sgr A*) és a körülötte lévő sűrű csillaghalmaz egyedülálló laboratórium az egyébként felderítetlen és elképesztő gravitációs rendszer fizikájának vizsgálatára.

Az Astrophysical Journal Letters című folyóiratban június 2-án megjelent tanulmány szerint rádiócsillagászok több száz olyan 5-10 fényév hosszúságú, nagy energiájú részecskék által létrehozott szálakból álló struktúrát fedeztek fel, amelyeket a Tejútrendszer központjában elhelyezkedő szupermasszív fekete lyuk hozhatott létre.

A Sagittarius A* kitörésének nyomait őrző struktúrák
photo_camera A Sagittarius A* kitörésének nyomait őrző ősi struktúrák Fotó: NASA/ MEERKAT

„Meglepetés volt, hogy hirtelen egy új struktúra-populációt találtunk, amely a fekete lyuk irányába mutat” – idézi a Live Science Farhad Yusef-Zadehet, a tanulmány vezető szerzőjét, az illinois-i Northwestern Egyetem fizika- és csillagászprofesszorát. A Yusef-Zadeh csoportja által az Sgr A*-ról végzett korábbi rádiómegfigyelések során hatalmas energiabuborékokat fedeztek fel, amelyek 25 ezer fényévnyire nyúlnak ki a fekete lyukból, nagyjából ezer szálból álló, a hárfa húrjaihoz hasonló kozmikus struktúrát. Számításaik szerint a különleges hálózatot az Sgr A* 6 millió évvel ezelőtti kitörése hozta létre.

A Sagittarius A* körül keringő összes csillag illusztrációja
photo_camera A Sagittarius A* körül keringő összes csillag illusztrációja Fotó: ESO/L. Calçada/spaceengine.org

Az észleléshez a kutatók a 64 antennás dél-afrikai MeerKAT rádióteleszkóp közelmúltbeli megfigyeléseit elemezték.