Kínai leletek mutatnak rá, hogy emlősök is vadászhattak dinoszauruszokra

2023.07.19. · tudomány

Egy 2012-ben Kínában feltárt fosszília utal arra, hogy a mintegy 125 millió évvel ezelőtt élt krétakori kisemlősök náluk háromszor nagyobb dinoszauruszokra vadászhattak, írja a New York Times.

Psittacosaurus lujiatunensis és Repenomamus robustus a fosszíliába zárva
photo_camera Psittacosaurus lujiatunensis és Repenomamus robustus a fosszíliába zárva Fotó: Gang Han

A különös fosszíliák rávilágítanak arra, hogy a kréta időszakban élt emlősök, mint a Repenomamus giganticus és a Repenomamus robustus nevű ragadozók apró dinoszauruszokat ejthettek el, de a méretkülönbség így is jelentős, a csecsemő dinoszauruszok is háromszor akkorák lehettek, mint a ragadozók.

Jordan Mallon, az ottawai Canadian Museum of Nature munkatársa és kollégái a kínai lelet alapján először írták le, hogy a macskaméretű R. robostus egy nála nagyobb dinoszauruszra vadászhatott. A tanulmányt a Scientific Reportsban közölték.

A fosszília, amit a kínai Liaoning tartományban találtak, azt a pillanatot örökíti meg, amikor úgy fest, hogy az emlős egy növényevő, kétlábú dinoszauruszra, a Psittacosaurus lujiatunensis egy egyedére támad. Ezt a pillanatot vulkanikus törmelék konzerválhatta örökre, írja a New Scientist.

A csontvázakon látható, hogy az emlős a mellső lábaival megragadja a dinoszaurusz száját, állkapcsa pedig a bordáinak feszül. A csontok vizsgálata alapján a kutatók megállapították, hogy a két állat úgy találkozhatott, hogy még mindketten életben voltak. A testek viszonya pedig arról árulkodik, hogy a kistestű emlős támadhatott a nagyobb dinoszauruszra, annak ellenére, hogy általában épp fordítva, a dinoszauruszok ejtettek el kisebb emlősöket.