Minden eddiginél hatékonyabb csótánykiborgot hoztak létre Szingapúrban

2023.09.20. · TECH

Forradalmi áttörés történt a csótánykiborgok világában: a Szingapúri Műszaki Egyetem kutatói egy olyan eljárást dolgoztak ki, amelyben anélkül lehet irányítani a bogarakat, hogy ehhez műtétre lenne szükség. Az állatvédelmi szempontok mellett ez azért is fontos, mert a megműtött állatok rövidebb ideig, mindössze percekig vagy órákig irányíthatóak, míg a mostani módszerrel akár napokig is bevethetőek maradnak.

A csótányok csápjaira egy vékony, aranyból és műanyagból készült bilincset erősítettek, egy másik egységet pedig a rovarok hasán helyeztek el. Az előbbi felel a csótány irányításáért, de mivel az eljárás során nem károsítják a csápokat, a bogarak maguk is képesek használni őket. A rovarokra szerelt irányítóegységet a kutatók Bluetoothon keresztül irányították.

Csótánylabirintus

A csótány hasán lévő egységgel a bogarak sebességét lehet szabályozni, ez, az előzőhöz hasonlóan, egy hátizsákhoz csatlakozik. A kutatók a kísérletek során képesek voltak végigvezetni a csótányt egy S alakú ösvényen, illetve egy labirintuson is.

A Szingapúri Műszaki Egyetem kutatói szerint a kiborgok a gyakorlatban is bevethetőek lesznek: a korábbiakban már kísérleteztek hasonló megoldásokkal, amelyeket idővel mentésre és felderítésre is lehet majd használni, de a megműtött rovarok rövid élettartama miatt ezek csak korlátozottan lennének felhasználhatók.

Hasonló problémával küzdenek az apró robotok esetében is: ezek is hamar lemerülnek, így rövid időn keresztül lehet csak használni őket, de a sértetlen csótányok addig mennek, amíg élnek, így például a korábbi kísérleteknél jóval hatékonyabbak lehetnek például egy földrengés utáni mentésben, amikor a romok alá rekedt túlélőket kell keresni.