Íme a világ legbetiltottabb hangja

2023.09.26. · majom

Létezik egy hang, illetve nem is egy, hanem kettő, amit az Amerikai Egyesült Államok hatályos törvényei értelmében csak meghatározott esetekben szabad lejátszani. Ha valaki mégis megteszi, komoly pénzbírságra számíthat: az elmúlt évtizedekben csak úgy röpködtek a több tízezer, több százezer, sőt egymillió dollárt is meghaladó büntetések azoknak a műsoroknak, tévécsatornáknak, rádióadóknak és filmes cégeknek, amelyek a tilalom ellenére vették maguknak a bátorságot, és lejátszották a rejtélyes hangot.

Lebbentsük fel a fátylat: ez a két hang nem más, mint a 853 és a 960 hertzes hang, és azért a szigorú tilalom, mert 1997 óta ez az USA hivatalos vészjelző hangja (Emergency Alert System, azaz EAS): ezt játsszák be a rádió- és tévéadók például komoly viharveszély kiadása esetén, vagy akkor, ha az Egyesült Államok elnöke kívánja nyilvánosan bejelenteni, hogy eljött a világvége – erre az EAS fennállása óta még soha nem volt példa.

Persze jogos a kérdés, hogy honnan ismerné fel az ember ezt a bizonyos hangot, ha nem szabad lejátszani, de a YouTube-on szerencsére számtalan változatban elérhető, ráadásul otthon a sufniban bárki előállíthatja egy hangszerkesztő szoftverrel (a próba kedvéért mi is megtettük). És bár az amerikai törvény Magyarországra nyilván nem vonatkozik, ezen a helyen eltekintenénk a csodahang közlésétől; jobb a békesség. Kis segítség: ha a standard hangolást vesszük, ahol az A hang (az A4) frekvenciája 440 Hz, a 853 Hz valahol az egy oktávval magasabb A5 és a gisz között helyezkedik el, a 960 Hz pedig a H és a B között.

De honnan ered ez a hangjelzés, hogyan született meg, mi értelme, és van-e nálunk is hasonló?

Hidegháborús örökség

A CONELRAD (Control of Electromagnetic Radiation) volt az első amerikai nemzeti riasztórendszer, amiben a rádióállomások csak egy meghatározott frekvencián sugározhattak vészhelyzet esetén. Ezt váltotta fel az EBS (Emergency Broadcast System, kb. vészhelyzeti sugárzási rendszer), ami arra szolgált, hogy az elnök a lehető legtöbb állomáson keresztül szólhasson a néphez; ez azért is volt fontos, mert egy atomcsapás esetén a rádiótornyok már azelőtt megsemmisültek volna, hogy leadhatták volna a riasztást.

A hidegháborúnak ezt a vívmányát egyébként még soha nem használták, még a 2001 szeptember 11-ei támadások idején sem: az emberek nem az elnöktől, hanem a médiából tájékozódtak az eseményekről. Ezt váltotta fel az 1994-ben elfogadott EAS, ami új módszernek számított, és nem csak az elnök (soha meg nem történt) bejelentéseit juttatta el a polgárokhoz, hanem lehetővé tette azt is, hogy az állami vezetők is tehessenek ilyesmit saját hatáskörben. A rendszer végül 1997-ben, Bill Clinton elnöksége alatt nyerte el a mai formáját, ekkorra elméletileg lehetővé vált, hogy vészhelyzet esetén az elnök tíz percen belül az összes amerikai tévé- és rádióadón megszólalhasson.

Ezzel nem csak a riasztást kiadó személyek vagy hivatalok köre bővült, hanem a hidegháborús technika is fejlődött: a rendszert a Szövetségi Távközlési Bizottság (Federal Communications Commission, FCC), a korábban már említett FEMA és a Nemzeti Meteorológiai Szolgálat (National Weather Service, NWS) úgy találták ki, hogy a lehető legjobb és legátfogóbb tájékoztatást tudják nyújtani a lakosságnak.

Az FCC adja át az információt a műsorsugárzók felé, és ellenőrzi, hogy ezek megfelelnek-e az EAS közvetítéséhez szükséges technikai feltételeknek, valamint azt is, hogy jogszerűen használták-e a vészjelzéseket. A FEMA ad iránymutatást a veszélyhelyzetek kihirdetéséhez, illetve ahhoz, hogy állami és nemzeti szinten milyen riasztásokat szükséges érvénybe léptetni, a meteorológiai szolgálat pedig nem túl meglepő módon meteorológiai információkkal látja el a szolgáltatókat, hogy időben lehessen kiadni az ilyen jellegű riasztásokat.

Az NWS, az EAS és a Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal (National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA) rádiója ugyanazokat a vészjelzéseket használja, vagyis 1994 óta a 853 és 960 Hertzes szignált. Azt, ami után az Anthrax zombiriadója is elhangzott Indianában és Montanában. Mindezek után nem meglepő, hogy az FCC szabályzatának 11.45(a) bekezdésében szigorúan szabályozzák a vészjelzés használatát.

Még hasonlót sem szabad

A törvény szerint a 853 és 960 Hertzes hangot csak akkor szabad lejátszani, ha valódi (állami, nemzeti vagy helyi) vészhelyzet van, ezen kívül csak gyakorlat esetén lehet megszólaltatni a tiltott hangokat, de ezt világosan jelezni is kell a hallgatóság felé. A vészjelzés szimulációja is tiltott: a 853 és 960 Hertzhez hasonló hangok lejátszása is tilos, illetve azoké is, amelyek „jelentős hasonlóságot” mutatnak velük: ezek hamis vészjelzésnek minősülnek a hivatal szemében, és ennek megfelelően komoly büntetéssel is sújtják őket.

Mindemellett az FCC fontosnak tartja, hogy az embereknek bevésődjenek ezek a vészjelző szignálok, ezért ezeket időről időre ismételni kell. Ehhez hasonló elv alapján működik Magyarországon a Monitoring és Lakossági Riasztórendszer, a MoLaRi, aminek hangját 2020-ban bizonyára mindenki egy életre megjegyzte, hála annak, hogy Tiszaújvárosban valakinek sikerült szétbazmegolnia az aktuális próbát.

Az EAS ennél valamivel kifinomultabban működik: kódolják, hogy hol van a vészhelyzet, a műsorszolgáltatók pedig szükség esetén átveszik a riasztást (ha csak állami szinten kiadott riasztásról van szó, az adott államon kívül nem adják le). A riasztás által érintett terület mellett az is kiderül a metaadatokból, hogy honnan adták fel, illetve az is, hogy milyen vészhelyzet miatt adták ki. Ezt követi a figyelemfelkeltő hang.

A hang

Az FCC azért választotta ki éppen ezt a két hangot, a Föld egyetlen kultúrájában sem találják kellemesnek őket, éppen ezért pedig kellően figyelemfelkeltők is. A felesleges megszólaltatásukért kiszabott büntetések az elrettentés mellett éppen azt a célt szolgálják, hogy ez így is maradjon, és a teszteken és vészhelyzeteken kívül az amerikaiak máshol ne találkozhassanak velük, így mindenképpen felkapják rá a fejüket.

A riasztás elején hallható recsegésben szerepel a kódolt információ, ami elárulja, hogy milyen vészhelyzetről van szó, majd jön a 853 és 960 hertzes fülhasogatás. Ezt egy Patrick Doyle Bryant nevű mérnök találta fel és szabadalmaztatta 1976-ban, és a modern sugárzás előtt arra szolgált, hogy „felébressze” az állomásokon lévő berendezéseket, az csak járulékos haszon volt, hogy ilyen rettenetesen szólt. Az EAS 1997-es bevezetésével tulajdonképpen ezt a részt már el is hagyhatták volna, de az FCC úgy döntött, hogy miután a hidegháború alatt az emberek már ezt a hangot azonosították a veszéllyel, meghagyják.

Luc Arnal neurobiológus szerint a hang a megszokás mellett (ha ezt hallod, valami nagy baj van) azért is ijesztő, mert hasonlít egy felnőtt sikolyára vagy a gyereksírásra, ami miatt az ember automatikusan hajlamos felkapni rá a fejét. Arnal szerint emellett hasonlít az azték halálsíp hangjára is, bár hogy ettől az aztékokon kívül ki ijedne meg különösebben, az nem egészen világos (a halálsípot 1999-ben találták meg egy ásatáson, és a régészek azt feltételezik, hogy a rémisztő hanggal az aztékok az ellenséges törzsek morálját akarták megtörni, hogy aztán minél többjüket élve foghassák el, és feláldozhassák őket).

A hasonlóság nem a véletlen műve: a síp az 1000 Hertz körüli tartományban szól, és a kutatók szerint épp azért olyan rémisztő a hangja, mert a férfi és a női sikolyhoz is hasonlít (nem is akármilyenhez: a vizsgálathoz több önkéntest is megsikoltattak, és kiderült, hogy a hangszer hangja leginkább a félelemből kiadott sikolyhoz hasonlít). Akárhogy is, az EAS-riasztás hasonlóan borzasztóan hangzik: Arnal vizsgálatai szerint egy ötös skálán 4,3 pontot kapott, itt az 1 a csend volt, az 5 pedig az elviselhetetlen zaj.

Bezzeg az Anthrax

2013-ban meglepő vészriasztással szembesülhettek azok a montanaiak, akik a Steve Wilkos Show délutáni adását nézték: először elhangzott az EAS hivatalos, 853 és 960 hertzes szignálja, majd bejelentették, hogy kitört a zombiapokalipszis:

„A polgárvédelem jelentései szerint a területen a holtak kikeltek a sírjukból, és az élőkre támadnak. Kérjük, kövesse a képernyőn látható utasításokat, amelyeket frissítünk, mihelyt több információ áll a rendelkezésünkre. Ne közelítsék meg a holttesteket és ne próbálják megállítani őket, mivel különösen veszélyesek.”

A riasztás a méltán népszerű amerikai thrash metal zenekar, az Anthrax egyik számából származik, és természetesen nem fedte a valóságot. Az akkori ügyben a hasonló riasztások kiadásáért felelős FEMA (Federal Emergency Management Agency, Szövetségi Katasztrófavédelmi Hivatal) még nem szabott ki bírságot, csak arra hívta fel a figyelmet, hogy az ismeretlen, feltehetően tengerentúli hacker tört be a műsort leadó KRTW rendszerébe, valószínűleg azért, mert a médiacég munkatársai elfelejtették megváltoztatni a gyári beállítású jelszót.

link Forrás

A vicc olyan jól sikerült, hogy 2017-ben Indianában meg is ismételték, ekkor egy rádióállomást törtek fel, és ugyanezt a figyelmeztetést adták le az Anthraxtól. A felelőst ezúttal sem találták meg, a bírság is elmaradt – de ez nem maradt így örökké, a 853 és a 960 miatt több millió dolláros büntetéseket is kiszabtak, igaz, nem a kiberbűnözők, hanem a reklám- és médiapiac szereplőinek.

De mi kerül ezen a hangon 1,9 millió dollárba?

Az FCC a hackerproblémán túl is szembesült visszaélésekkel, ezekben az esetekben viszont valamivel egyszerűbb volt megtalálni a felelősöket – és meg is találta őket. Azok a tévé- és rádióadók, amelyek szembementek a szabályzat 11.45(a) pontjával, valószínűleg egy életre meg is jegyezték, hogy mit rontottak el, ugyanis nem ritkán milliós büntetések repkedtek a hamis riasztásokért, különösen abban az esetben, ha az adó kifejezetten a riasztás figyelemfelkeltő jellege miatt, reklámcélból használta a hangot. Bár némelyik büntetési tétel túlzónak vagy hülyének tűnhet, az FCC könyörtelenül megtorolja, ha valami akár csak hasonlít is a vészjelzésre:

  • 1993-ban a Támadás a fehér ház ellen című film trailerében használták a riasztást, az FCC 1,9 millió dolláros büntetést szabott ki azokra a kábeltévékre, amelyek levetítették az előzetest.
  • A Fox idén év elején jó ötletnek találta, hogy a közelgő amerikaifoci-bajnokság reklámját „humorosan” a riasztás hangjával vezesse fel, az FCC 504 ezer dolláros büntetés kiszabását javasolta.
  • Az AMC sorozatát, a Walking Deadet is megbüntették: a sorozat egy epizódjában is megszólalt a riasztás, ez 104 ezer dolláros büntetéssel járt.
  • Jimmy Kimmel showműsorában egy komikus jelentnél három (!) alkalommal szólalt meg az EAS, meg is lett az eredménye: 395 ezer dollár.
  • A Bobby Bones Show-ban 2014-ben egy korábbi tesztriasztást játszottak be, az eredmény: kerek 1 millió dolláros büntetés a műsort gyártó iHeartMediának.
  • A Discovery sem úszta meg büntetés nélkül: 68 ezer dolláros bírság járt azért, mert egy, a Harvey hurrikán alatt forgatott műsorban elhangzott a felvétel idején kiadott valódi riasztás.
  • 2019-ben az FCC 272 ezer dolláros büntetést javasolt az amerikai CBS ellen, amiért az Ifjú Sheldon egy epizódjában, amikor hurrikánriasztás volt, lejátszották A Hangot. A részben nem volt tisztán hallható a riasztás, de az FCC úgy ítélte meg, hogy a csatorna hiába módosította a frekvenciát és a hangerőt, a tévés hurrikánriadó még így is alkalmas volt a nézőközönség megtévesztésére. A tévéadó nem bízott semmit a véletlenre: az epizód sugárzása előtt kipróbálták azt is, hogy a módosított frekvencia használata vajon alkalmas-e rá, hogy más adót átvegyék a riasztást, és miután kiderült, hogy ez nem történik meg, adásba engedték a részt. Kár volt, az FCC így is lecsapott rájuk.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás