Négy kilométer hosszú hasadékból ömlik a láva Izlandon

2023.12.19. · tudomány

Négy kilométer hosszú hasadékból ömlik a láva Izlandon, miután több hétnyi várakozás után kitört egy Reykjavíktól 40 kilométerre délre található vulkán. A magyar idő szerint hétfő este 23:17-kor kezdődő kitörés előtti napokban 4 ezer embert telepítettek ki a közeli Grindavík településről, és bezárták a híres Kék Lagúna fürdőt.

A Grindavík melletti kitörés hétfő este
photo_camera A Grindavík melletti kitörés hétfő este Fotó: KRISTINN MAGNUSSON/AFP

A kitörés központja a vulkánkitörést nyomon követő Izlandi Meteorológiai Hivatal szerint Grindavíktől 4 kilométerre északkeletre található. A vulkáni hasadékból az első órákban lávaszökőkutak törtek ki és másodpercenként 100-200 köbméter láva távozott, ami még a fővárosból is látszott. A hasadék közben elkezdett déli irányba növekedni, amivel nagyjából négy kilométer hosszúságot ért el, és a láva egy ideig oldalirányba terjedt.

A vulkánkitörést követő brit szakújságíró, Robin George Andrews szerint a láva egyelőre nem Grindavík felé, hanem északra folyik. Az izlandi vulkanológusok azt állítják, hogy a hasadékból távozó láva mennyisége jóval meghaladja a félszigeten elmúlt évek kitörései során tapasztaltat. A partiőrség helikopteréről készített videón jól látszik a kitörés mérete:

A hivatal által hajnali 4-kor közzétett információk szerint a vulkánkitörés intenzitása négy órával a kitörés után csökkenni kezdett, ami egyértelműen kirajzolódik a felszín torzulását jelző GPS-es mérésekből. Ez a szakemberek szerint önmagában nem mondja meg, hogy milyen hosszú lesz majd a kitörés, és az elmúlt években hasonlót figyeltek meg minden Reykjanes-félszigeten lezajló vulkánkitörés után.

A tegnap esti kitörést a területen több ezer rengés előzte meg, így a vulkanológusok október óta számítottak rá. Miután novemberben a hatóságok döntöttek Grindavík ideiglenes evakuációjáról, Harangi Szabolcs geológus-vulkanológus, az MTA levelező tagja a Qubitnek elmondta, hogy az 1973-as Heimaey vulkánkitörés óta ez az első alkalom Izlandon, hogy ki kell telepíteni lakosokat egy vulkánkitörés vagy közelgő vulkánkitörés miatt.

Egy helyi lakos a kitörés kezdete után
photo_camera Egy helyi lakos a kitörés kezdete után Fotó: KRISTIN ELISABET GUNNARSDOTTIR/AFP

Az izlandi miniszterelnök, Katrin Jakobsdottir szerint a területen korábban kiépített védelmi rendszerek segítenek majd a károk megelőzésében, és a jelentős kitörés ellenére a legjobbakat reméli.