Kígyógomba nőtt egy békán Indiában

Különös esetet dokumentált Karnatakában az indiai WWF vizes élőhelyekkel foglalkozó kutatója, Lohit Y. T.: egy útmenti pocsolyában egy olyan békát figyelt meg, amelynek a testéből egy gomba nőtt ki. A fotókat a szakember a Reptiles & Amphibians szakfolyóiratban tette közzé januárban, de ekkor még csak annyit lehetett tudni az esetről, hogy a béka az Indiában elterjedtnek számító Hylarana intermedia fajhoz tartozik.

Most kiderült az is, hogy milyen gomba nőtt rajta: a kutatók a megtalálásakor nem vizsgálták meg alaposabban sem a békát, sem a gombát, csak annyit állapítottak meg, hogy az állat látszólag jól van, a gomba pedig nem csak rátapadt a testére, hanem valóban belőle nő ki.

Rendszerint fán nő

A rózsáslemezű kígyógomba (Mycena galericulata) rendszerint korhadó fákon, tuskókon él, és bár egy tavalyi kutatás szerint képes fennmaradni az élő növényzeten is, állaton eddig még nem figyelték meg.

photo_camera A béka és a gomba Fotó: Lohit YT

Bár az Indiában élő békákat gombás fertőzés tizedeli, a mostani felfedezésnek ehhez semmi köze nincsen. Alyssa Wetterau Kaganer biológus szerint lenyűgöző felfedezésről van szó, és rejtélyes, hogy hogy kerülhetett rá sor, de mivel a gombák kiválóan tudnak alkalmazkodni a környezetükhöz, akár olyan extrém körülményekhez is képesek idomulni, mint például egy béka oldala.

Bár az állat egészségesnek tűnt, nem biztos, hogy jót tesz neki, hogy gomba nő belőle, bár Kaganer szerint elképzelhető, hogy különösebb mellékhatások nélkül átvészeli a dolgot.