Atombombával támadna a NASA egy aszteroidára

2018.03.19. · TECH

2135. szeptember 25-én ér a Föld közelébe a 101955 BENNU. A New York-i Empire State Buildingnél valamivel nagyobb objektummal való ütközés esélye a jelenlegi számítások szerint 1 a 2700-hoz. Az amerikai űrügynökség, a NASA azt tervezi, hogy egy rakétával eltéríti, vagy ha ez nem megy, nukleáris töltettel robbantja fel az 1999-ben felfedezett, 550 méter átmérőjű kisbolygót. Az aszteroida a számítások szerint száz év múlva fogja a Földet 482 ezer kilométerre megközelíteni.

Felhőkarcoló a méretarányokhoz és harci eszközök a megsemmísítendő kisbolygóval
photo_camera Felhőkarcoló a méretarányokhoz és harci eszközök a megsemmísítendő kisbolygóval Fotó: Lawrence Livermore National Laboratory

Az ókori egyiptomi hitvilág főnixhez hasonló Bennu madaráról elkeresztelt aszteroida semlegesítésére két tervet dolgozott ki a NASA. Az egyik változat szerint szerint nagy hatótávolságú űrrakétával térítenék el pályájáról a BENNU-t a HAMMER (Hypervelocity Asteroid Mitigation Mission for Emergency Response) misszió keretében. A kisbolygó-elhárítás másik verziója szerint viszont nukleáris robbanótöltetekkel semmísítenék meg. A Lawrence Livermore National Laboratory nevéhez fűződő HAMMER misszióhoz tervezett rakéta vetekedne az Elon Musk Tesláját Napkörüli pályára állító Falcon Heavy méreteivel és képességével.

Előbb még mintát vesznek

Az aszteroidavadászat forgatókönyvét átírhatja még a 2016 tavaszán elindult OSIRIS-REx misszió, amelynek keretében még az idén űrszonda vizsgálhatja az 101955 BENNU-t.

A kisbolygó valódi képe és modellje
photo_camera A kisbolygó valódi képe és modellje Fotó: NASA

A tervek szerint a szonda 2018 augusztusában éri el a kisbolygót, 505 napot repül együtt vele és bár a felszínére nem száll le, egy robotkarral mintát vesz belőle.

A mintavétel 2016-os fantáziarajza
photo_camera Mintavétel a BENNU-ból Fotó: NASA

Az űrszonda 2021 márciusában hagyná el a BENNU térségét, és 6 milliárd kilométeres űrutazás után 2023 szeptemberében térne vissza a Földre.