Eddig tűrt az EU: hamarosan vége a Facebook- és Google-szintű techóriások adóelkerülésének
Tavaly óta húzódik annak a tervezetnek a bejelentése, amely az Európai Bizottság céljai szerint véget vetne a digitális óriáscégek kényelmes adózásának – azok ugyanis jelenleg átlagosan 9,5 százalékos adókulccsal működnek Európában, míg az úgynevezett hagyományos iparágak szereplőinél ez 23,2 százalék.
A szerdán bemutatott tervezet szerint az Európában jelentős bevételt generáló digitális vállalatoknak 3 százalékos adót kell fizetniük az online szolgáltatásaik helyi forgalma után. Ez a tervek szerint 5 milliárd eurós pluszbevételt jelenthet az Európai Uniónak. A nagy techcégek eddig előszeretettel helyezték székhelyüket európai adóparadicsomokba (Amazon: Luxemburg; Google, Facebook, Apple: Írország), ezentúl viszont azokban az országokban kell majd adózniuk, ahol a felhasználóik fizetnek nekik.
Az új szabályok azokra a cégekre vonatkoznak majd, amelyek legalább egy kritériumot teljesítenek a következőkből: egy európai országban legalább 7 millió eurós bevételt termelnek évente; legalább 100 ezer helyi ügyfelük van egy évben; évente több mint 3000 üzleti szerződést kötnek helyben digitális szolgáltatásokra. Ezek alapján gyakorlatilag az összes nagy techvállalat érintett, az Amazontól és az Apple-től a Facebookon át a Google-tulajdonos Alaphabetig.
Mivel a tervezetet még minden tagállamnak és a törvényhozóknak is el kell fogadniuk, mielőtt életbe léphetne a törvény, átmeneti adózási intézkedéseket is bevezetne az Európai Bizottság, hogy a hosszabb távú megoldás eléréséig az egyes tagországok ne hozhassanak egyoldalú, piactorzító döntéseket.
Ez az online hirdetési felületek eladásából, a digitális közvetítő tevékenységekből és a felhasználók adatainak eladásából származó jövedelmek megadóztatását jelenti, és azokra a cégekre vonatkozik, amelyek globálisan legalább 750 millió, az EU-n belül pedig legalább 50 millió eurós éves bevétellel rendelkeznek.