A sötét energia rejtélyére deríthetnek fényt a most felfedezett kozmológiai vakuk

2018.04.09. · tudomány

Jobb híján gyorsan fejlődő átmeneti fényjelenségként – Fast-Evolving Luminous Transient (FELT) néven – tárgyalták az április 6-án Liverpoolban befejeződött Európai Csillagászati és Űrkutatási Héten (EWASS 2018) a Southampton Egyetem kutatócsoportja által felfedezett 72 kozmikus eseményt.

A csillagászszlengben máris kozmológiai vaku néven emlegetett égi tünemények fényerőssége megegyezik a csillagok halálakor létrejövő szupernóvákéval, ám azokkal ellentétben ezek sokkal rövidebb ideig láthatók. A Napnál nagyobb, végstádiumukhoz érő csillagok egész galaxisokat bevilágító felrobbanása hónapokig is látható a Földről. A Miika Pursiainen vezette kutatócsoport azonban azt találta, hogy a FELT-ek alig pár hétig fénylenek.

A teljes fényintenzitást az észlelés 18-ik napján elérő kozmológiai vakuk egyike
photo_camera A teljes fényintenzitást az észlelés tizennyolcadik napján elérő kozmológiai vakuk egyike Fotó: M. Pursiainen/University of Southampton

Pursiainen és munkatársai a chilei Cerro Tololo Obszervatórium felvételein fedezték fel a kozmológiai vakukat, amikor a kozmológiai modellek szerint létező, de közvetlen bizonyítékok híján ma még hipotetikus sötét energiát kutató Dark Energy Survey Supernova (DES-SN) program adatait elemezték.

A chilei Cerro Tololo Obszervatórium (CTIO) háttérben a Magellán-köddel
photo_camera A chilei Cerro Tololo Obszervatórium, háttérben a Magellán-köddel Fotó: Alex Tudorica/leemage

Vagy valami, vagy tart valahova?

De még ők sem tudnak közelebbit a gigantikus felizzások mibenlétéről, csak annyit, hogy méretük a Nap-Föld távolság (150 millió kilométer) sokszorosára tehető, hőmérsékletük pedig eléri a Nap felszíni hőmérsékletének többszörösét, akár 30 ezer Celsius-fokot is.

Az egyik elmélet szerint olyan szupernóvákról van szó, amelyek valamilyen módon hatalmas energiacsomagot nyernek a környezetükből – vagy akár a sötét energiából –, és turbófokozatra kapcsolva semmisülnek meg. Az sem lehetetlen, hogy a Földről, illetve a Kepler űrtávcső segítségével megfigyelt FELT-ek a haláltáncukat járó csillagok felrobbanása előtt keletkezett, felforrósodott, így fényessé vált kozmikus porfelhők csupán, tehát amiket látunk, nem maguk a végzetes robbanások.

Pursiainen az Erthsky.org hasábjain így foglalta össze: „a még teljességgel megmagyarázhatatlan sötét energiát kutatva találtunk rá a FELT-ekre, tovább szaporítva a rejtélyek számát. Ez a legújabb bizonysága, hányféle megválaszolatlan kérdést tartogat még számunkra az asztrofizika és a kozmológia."