Arcfelismerő rendszer figyelmeztetheti az elbóklászó utasokat a szingapúri reptéren

2018.05.02. · TECH

Mint azt nemrégiben megírtuk, jelenleg már ott tart a vizuális adatfeldolgozási technológia, hogy ötvenezer kínai koncertlátogató között szúrt ki egy körözött férfit az arcfelismerő.

Szingapúr nemzetközi repülőterének tavaly augusztusban átadott ultramodern 4-es terminálján (T4) működő kamerarendszer arcfelismerő alkalmazása ennél is többre lesz képes – számolt be róla a Reuters. A bűnmegelőzési és -üldözési funkciók mellett a szingapúri Nagy Testvér a tervek szerint a már becsekkolt, de a beszállókapuknál időben nem jelentkező utasokat is kiszűri majd a tömegből, akiket így nem csupán a hangosbemondó gyakran teljesen érthetetlen felhívása figyelmeztethet, hanem a késésben lévő utazóhoz legközelebbi reptéri dolgozó is noszogathat. „Természetesen csak az adott légitársaság felhatalmazásával vetjük be erre a célra az arcfelismerő technológiát” – nyugtatott meg mindenkit Steve Lee, a reptér IT-főnöke.

A szingapúri T4 beltere
photo_camera A szingapúri T4 beltere Fotó: ROSLAN RAHMAN/AFP

A szingapúri légikikötő a nyolctagú, 5 csillagra értékelt világelithez tartozik a repülőtereket bonyolult kritériumrendszer alapján értékelő Skytrax friss rangsora szerint. A Changi Airport néven jegyzett repülőtér arcfelismerő nélkül is élen járt a csúcstechnológia mindennapi, nem mellesleg értelmes használatában. A T4 terminálon például egy arcfelismerő algoritmusokkal is operáló, a nemzetközi adatbázis-hálózattal valós időben kommunikáló biometrikus azonosítórendszer működik, amely csúcsidőben is 90 másodperc alatt lebonyolítja a becsekkolási procedúrát.

Ujjlenyomat- és fizimiska-azonosító terminálok Szingapúrban
photo_camera Ujjlenyomat- és arcazonosító terminálok Szingapúrban Fotó: ROSLAN RAHMAN/AFP

Az újabb arcfelismerő újítást, amely a biometrikus azonosításban élenjáró francia Idemia OT-Morpho rendszerén alapul, azzal indokolta a reptér IT-főnöke, hogy az elkavarodó légiutasok nemcsak saját járatuk indulását hátráltatják, hanem megakasztják a heti 7200 járatot indító, évi 62 milliós utasforgalmat bonyolító reptér precíziós gépezetét is. Összehasonlításul: a Liszt Ferencről elnevezett budapesti reptér 2017-ben 13 milliós utasforgalmat bonyolított.

Az ötmilliós ázsiai városállam repterének IT-főnöke szerint a késések, járattorlódások kiküszöbölését szolgálja majd a hamarosan elkészülő, intelligens forgalmi rendszer is, amely valós idejű meteorológiai adatok alapján számol a lokális légköri anomáliákkal, és a légiirányítást segítve összehangolja az érkezéseket és az indulásokat – optimalizálva a reptér működését. „Ha okos nemzetet építünk, akkor a reptérnek illik a legokosabbnak lenni” – utalt a két éve meghírdetett, az élet minden területére kiterjedő kormányzati e-programra a szingapúri reptér IT-főnöke.

Szingapúr egyéb csodáiról, például az Ikea-székeket összeszerelő robotokról korábbi cikkeinkben tudósítottunk:

link Forrás
link Forrás