Újabb szelfit küldött a Curiosity a Marsról

2018.06.20. · tudomány

Friss képet küldött magáról a Curiosity a Földre: a marsjáró ezúttal egy porvihar idején készített szelfit arról, amint épp kőzetmintákat gyűjt. A felvételt a Mars Hand Lens Imager nevű eszközzel vette fel, amely nem más, mint egy kamera a robotkar végén, vagy egy marsbéli, sok millió dolláros szelfibot, amely sorozatban több száz felvételt készít, majd elküldi őket a NASA-nak, ahol Kevin M. Gill, az űrkutatási központ szoftvermérnöke összeilleszti őket. A bolygón tartózkodó másik jármű, az Opportunity már nem viseli ilyen jól a vihart: mivel napelemes, most biztonsági üzemmódban van, a NASA mérnökei pedig csak remélhetik, hogy magához térhet még valaha.

Ezt a szelfit küldte magáról a Curiosity a Marsról
photo_camera Ezt a szelfit küldte magáról a Curiosity a Marsról Forrás: NASA

A marsjáró által gyűjtött adatoktól és a műholdfelvételektől azt várják a tudósok, hogy általuk többet is megtudhatunk a marsi viharok természetéről – ezek az információk nélkülözhetetlenek lesznek a további missziók számára. Legutóbb 2007-ben söpört végig porvihar a bolygón.

A NASA a viharra vár

A NASA három műholddal figyeli a vihar alakulását. Általában hat-nyolc évente fordul elő, hogy az egész bolygót belepi a por, ezért is különös, hogy ezúttal ennyit kellett várni egy Mars-méretű viharra, a kutatók ugyanis remélik, hogy a Curiosity ezúttal egy ilyenről szállíthat adatokat. Rich Zurek, a Mars Program Office vezető tudósa szerint a porviharok tanulmányozása, legyenek azok bármilyen méretűek, különösen fontos, hiszen ha meg lehetne jósolni, hogy mikor alakulnak ki, a későbbi missziók során tervezhetnének velük.

A következő lépés a vörös bolygó kutatásában az InSight célba érkezése lesz. A NASA szeizmológiai megfigyelőállomása várhatóan idén novemberben éri el a Mars felszínét, ezt követi a Mars 2020 marsjáró célba érkezése, amely az élet nyomait kutatja majd a bolygón, és kőzetmintákat is küld majd a Földre.

A távlati célok között szerepel az is, hogy végül embert juttassanak a Marsra – ehhez, mint az Opportunity példája is mutatja, valószínűleg szükség lesz egy nukleáris reaktor célba juttatására is, hogy az űrhajósok ne maradjanak áram nélkül vihar idején. Addig is, míg a technika lehetővé nem teszi a hosszú utat a célig, az asztronauták Hawaii-n készülnek a bevetésre: a Hawaii Egyetem és a NASA által közösen szervezett HI-SEAS program keretein belül hatan egy évet töltenek egy bázison, amelyet csak mesterségesen hűtött szkafanderben hagyhatnak el kőzetmintákat gyűjteni – az épületet egyébként a Tetris feltalálója, Henk Rogers építtette a projekthez.