Úgy elmerülnék már a virtuális valóságban! Milyen VR-szemüveget vegyek?

Immár negyed százada annak, hogy egyfolytában nyakunkon a virtuális valóság, de az emberiség nagyjából mostanra jutott el oda, hogy egyszerre több gyártó elsősorban játékokra kitalált VR-készüléke verseng egymással a piacon, úgyhogy nemcsak prototípus formájában lehet csodálni őket, hanem be lehet sétálni a boltba, és meg lehet vásárolni őket.

A Wired fotója 1998-ból. Így képzelték húsz éve a jövőt.

Rögtön osszuk is ketté a piacon kapható VR-hardvereket: egyrészt vannak olyan rendszerek, ahol a szemüveg mellé külön szenzorok és kontrollerek is járnak, az egyszerűbbekhez, mobilabbakhoz viszont elég maga a szemüveg és egy telefon. 

Mivel a legtöbb VR-alkalmazás kihasználja a játékosok térbeli elhelyezkedését, nem mindegy, hogy milyen típusú rendszer beszerzésére adjuk a fejünket: ezen a ponton rengeteg kezdő albérlő le is mondhat a komolyabb, drágább VR-ról, mert egyszerűen nem lesz elég helye hozzá. A mozgásérzékelőkkel felszerelt rendszerek rendeltetésszerű használatához minimum 3, de a hadonászós játékokhoz inkább 4 négyzetméternyi szabad hely szükséges, és sok játékos arról panaszkodik, hogy zsebkendőnyi, zsúfolt számítógépes szobájában egyszerűen nem tudja belőni a rendszert.

3-4 négyzetméter szabad terület: ennyi hely kell egy rendes VR-rendszerhezForrás: Steam

Ha már a komolyabb rendszerekről van szó, lássuk először azokat, amelyek különféle szenzorokkal érkeznek, nagyban igénybe veszik a játékkonzolt vagy PC-t, így megfelelő alaphardver, és, ahogy említettük, elegendő hely nélkül bele sem érdemes kezdeni a vásárlásba.

Oculus Rift

Oculus Rift

Ára:

160 000 forint

Miért vegyem meg?

Ár-érték arányban ez a legjobb

Miért ne vegyem meg?

Ha nincs elég hely hozzá

Hosszú utat tett meg 2012 óta a Kickstarter-csoda, amit egy akkor még csak 18 éves diák rakott össze, de úgy, hogy egyből elindította a most is hömpölygő VR-hullámot. Az Oculus Rift fejlesztésébe beszállt John Carmack, a 3D grafika egyik legismertebb alakja, aki többek között egy egész zsáner kialakulásáért is felelős (Wolfenstein 3D, Doom, Quake, stb), aztán megvette a céget a Facebook, és azóta is folyamatos fejlesztés alatt áll a termék. Az Oculus most az egyik legnépszerűbb VR-felszerelésnek számít, olyan exkluzív játékokkal, mint a Robo Recall, a Dead and Buried vagy a Lone Echo. Az Oculus ezzel együtt nem hisz az exkluzivitásban: a cég szerint a VR-piac és a technológia érdeke, hogy a lehető legtöbb alkalmazás elérhető legyen minél több platformon.

HTC Vive

HTC Vive

Ára:

240 000 forint

Miért vegyem meg?

A legprecízebb kontroller-érzékelő páros, a legtöbb játék

Miért ne vegyem meg?

A legdrágább és a leghelyigényesebb

A HTC Vive a Valve (Half Life, Steam, Portal, Left For Dead, Counter Strike, stb.) és a HTC mobilgyártó közös gyermeke. A Steamen kapható szinte összes VR-kompatibilis játék játszható rajta, ám két dolog is van, ami nagyon visszaüthet az itthoni vásárlásokban: az egyik, hogy talán a leginkább helyigényes a rendszer, így kisebb albérletekben egyenesen lehetetlen felszerelni anélkül, hogy ne mozgatnánk meg bútorainkat. A másik pedig, hogy jelenleg az egyik legdrágább a piacon, 240 000 Ft -tól lehet kapni az alapot, a pro verziót pedig 280 000 Ft körültől. Persze ha akciósat ki tud fogni az ember, ennél olcsóbban is hozzájuthat, de ennyi pénz továbbra is elég meredek ár egy olyan készülékért, ami csak nagyon specifikus játékok futtatására jó. Ha viszont van rá elég hely és elég pénz, nagyon sok lehetőséget ad a Steam: ma 3272 Vive-kompatibilis játékot listáz ki a szájton. Hála Revive-nak, egy kis munkával az exkluzív oculusos játékokat is kipróbálhatjuk Vive-on, azt azonban érdemes előre tisztázni, hogy azokat a játékokat az Oculusra optimalizálták, így a teljes játékélmény nem garantálható.

Samsung HMD Odyssey

Samsung HMD Odyssey

Ára:

400-600 dollár, Magyarországon még nem kapható

Miért vegyem meg?

Olcsóbb, mint a Vive

Miért ne vegyem meg?

A hazai támogatás még kérdéses

A Samsung rendszere specifikációit tekintve szinte azonos a Vive-val, azonban itthon egyelőre nem kapni (de már előjegyezhető több webshopban is). Itthoni árral még nehéz számolni, de külföldön olyan 400-600 dollár között mozog, amivel még így is olcsóbb, mint a Vive. A Samsung a Microsofttal szoros együttműködésben készíti az Odyssey-t, így a Windows 10-tulajoknak csak egy viszonylag egyszerű telepítésen kell átesniük, hogy használni tudják.

Sony Playstation VR

Sony Playstation VR

Ára:

73 000 - 99 000 forint

Miért vegyem meg?

Ha PS4-ed van, és exkluzív játékokra vágysz

Miért ne vegyem meg?

Ha nincs PS4-ed, és nem is akarsz

Egyszerre nagyon sok jó és rossz jellemzője van a Playstation VR-nak. A jó, hogy a mezőnyben akár a legolcsóbb is tud lenni, Move kontrollerek és kamera nélkül már 73 000 forint körül kapható. Sok a kifejezetten rá fejlesztett játék (Resident Evil 7, Biohazard VR, Playroom VR RIGS, DriveClub, GT Sport, stb.), ráadásul könnyű és gyors telepíteni. A rossz, hogy azért kell hozzá a kamera és a move kontroller, hogy tényleg teljes egészében lehessen élvezni a játékokat, továbbá az, hogy le vagyunk korlátozva a Playstation boltjának kínálatára (hivatalosan úgy 150 játék van rá, „és növekszik” ugyan, de az elérhető játékok száma a PC-s kínálathoz képest elenyésző.

Szabadabban, olcsóbban, kicsit savanyúbban

A Nintendo Game Boy és az okostelefonok megjelenése is bizonyíték rá, hogy igenis létezik igény a kevésbé hardverigényes, bárhol, bármikor játszható játékokra, alkalmazásokra. E felé a piac felé próbálnak nyitni az önálló, játékkonzolt vagy PC-t nem igénylő  VR-szemüvegek, mint az Oculus Go: itt magába a headsetbe szereltek be mindent, így kábelek és egyéb eszközök telepítése nélkül adhatjuk át magunkat a VR-élménynek. A többi viszonylag olcsó, mobil megoldás a konzol vagy a PC helyett az okostelefont használja a virtuális valóság motorjaként: ilyen a Google Daydream View és a Samsung Gear VR. 

Oculus Go

Oculus Go

Ára:

Még nem kapható itthon, de 127 000 forintért előrendelhető

Miért vegyem meg?

A legolcsóbb kompakt élmény, nincsenek kábelek, nulla telepítés

Miért ne vegyem meg?

Gyorsan merül, kicsit orrnehéz, az erősebb játékokat nem viszi

A magyarországi forgalmazás ugyan még nem kezdődött meg, de előrendeléseket már le lehet adni (127 000 forint) az Oculus Góra. Németországból 220 euróért lehet megvenni a készüléket, ami ezzel az egyik legolcsóbbnak számít, hiszen ha nincs is egy gamer PC, ami meghajtaná, ez anélkül is fogja futtatni a játékokat. A mobilitásnak viszont ára van: az Oculus Go hamar lemerül, és használat közben eléggé az ember orrára tud nehezedni a készülék. Ha viszont mindenképpen szükségünk van a VR-élményre, de nincs hozzá megfelelő alapgépünk, talán ez a legjobb választás, amihez jelenleg legalább 1000 alkalmazás közül választhatunk.

Google Daydream View

Google Daydream View

Ára:

33 000 forint

Miért vegyem meg?

Kényelmes és relatíve olcsó, már ha van hozzá egy jó androidos mobilod

Miért ne vegyem meg?

Ha iPhone-od van, vagy ha kevés a mobilos erőforrás

Pár éves már a Google Cardboard projektje, ami gyakorlatilag két lencse, egy kartondoboz és egy androidos mobil segítségével igyekezett megadni a virtuális valóság élményét. A Google most ezt továbbgondolta egy kicsit, és kényelmesebbé, egyúttal szebbé varázsolta a szemüveget. Így, ha nem számítjuk a mobiltelefon árát, 33 000 forint körül ez a legolcsóbb VR-szemüveg a piacon, cserébe viszont nincs se beépített hangvezérlés (ezt mondjuk a mobil tudja vinni), se beépített füles vagy bármilyen hangszóró (itt külön fül- vagy fejhallgatóval kell kivezetnünk a hangot a telefonból).

Samsung Gear VR (2018 SM-R325)

Samsung Gear VR

Ára:

35 000 forint

Miért vegyem meg?

Ha van legalább egy Galaxy S6-od, és mert relatíve olcsó

Miért ne vegyem meg?

Ha iPhone-od van, és mert a Gear kényelmetlenebb, mint a Daydream

Bár korábbi típusokat már egész olcsón, akár 15 000 forint körül is meg lehet szerezni, a legújabb Samsung Gear VR kontrollerrel már ennek a duplájánál is több: mi legolcsóbban 35 000 forintért körül találtunk eladó darabokat újonnan. A szemüveghez legalább egy Samsung Galaxy S6, de inkább annál újabb Galaxy készülékek kellenek. Méretre kicsivel nagyobb és vaskosabb, mint a Daydream, így a fejünket is jobban le fogja húzni a súly.

És az Apple-ösök hova álljanak? 

Hogy hol helyezkedik el az Apple a virtuális valóság piacán? Egyelőre sehol, de rengeteg hír jött már arról, hogy mit tervez VR-téren a kaliforniai cég - például 16K felbontású VR-szemüveget. Annyi biztos, hogy a Valve már régóta támogatja a macOS-t, és VR-ban sem akarja cserben hagyni az Apple-t: tavaly, ha csak bétaverzióban is, de megnyitotta virtuálisvalóság-platformját, a SteamVR-t az Apple felhasználói előtt. Idén júniusban pedig maga az Apple jelentette be, hogy a operációs rendszerének legújabb, 10.14-es verziója, a  Mojave natív módon támogatja majd a HTC Vive-ot.

Kapcsolódó cikk a Qubiten: