A pokoli mennydörgésből a síri csöndbe menekül elektromos motorjaival a Harley-Davidson
A Harley-Davidson hétfőn bemutatta új elektromos motorjait, sőt egy segédmotoros kerékpárnak látszó, elektromos kerékpárnak nevezett járművet is. Az évek óta csökkenő eladások miatt küszködő milwaukee-i cég a jelek szerint 115 éves történetének egyik legnagyobb átalakulását éli meg. Az új termékeket azért fejlesztették ki, mert haladni kell a korral – mondta Matt Levatich vezérigazgató. Az elektromos motorkerékpárok között lesz könnyű, városi modell is, amelyet kifejezetten egy új célcsoportnak, a sűrűn lakott városokban élő fiatal felnőtteknek szánnak. (Az új modellekről bővebb beszámoló itt olvasható.)
A biciklik felé egyébként tavaly már tett egy apró kitérőt a Harley: kiadta 1917-es 7-17-es számú, motor nélküli kerékpárjának hasonmását, amit 4200 dollárért vásárolhatnak meg az arra érdemesek:
A most bemutatott modellek már nem a vintage, hanem a hipermodern vonalat követik, harley-s stílusjegyekkel:
Az először 2014-ben beharangozott elektromosmotor-széria, a LiveWire gyártása idén indulhat el, és a modelleket jövő nyáron kezdik el árusítani. A Harley 2018 elején jelentette be, hogy befektet az Alta Motors nevű elektromos motorokat gyártó kaliforniai cégbe. A hétfőn bemutatott öt további elektromos motor a tervek szerint 2022-től kerül a boltokba – nem csoda, hogy a Harley álláshirdetései között egy csomó elektromosmotor-fejlesztéssel kapcsolatos pozíciót kínál.
A válságos időket élő cég azt is bejelentette, hogy új modellekkel célozza meg a fejlődő piacokat, így például egy kifejezetten kisméterű motort készülnek bevezetni Indiában az elkövetkező két évben, néhány középsúlyú modellt 2020-ban Európában, valamint kibővítik a Kínában árusított motorok felhozatalát.
Próbálja újraépíteni magát
Előremenekülés közben a Harley-Davidson megpróbálja visszaszerezni fölényét a klasszikus Harley-k, azaz a méretes túramotorok és cruiserek piacán is. Még mindig ezek a motorlegendák adják ugyanis a vállalat nemzetközi eladásainak derékhadát. A vezérigazgató egy (a GDPR miatt itthon nem elérhető) interjúban arra utalt, hogy a cég filozófiáját is átalakítják: „felfogásunkat a »motorokat építünk« felől a »motorosokat építünk« felé mozdítjuk el”.
A Harley-Davidson legnagyobb gondja évek óta az, hogy versenytársaihoz képest kifejezetten drága, menetteljesítmény tekintetében azoktól sokszor még mindig elmaradó, a tradíciókhoz és az örökséghez (heritage!) talán túlzottan is ragaszkodó motorjait elsősorban a közép- és felső középosztály idősödő, tehetős tagjai vásárolják, vagy már ők sem, miközben a fiatalokat egyre kevésbé sikerül rávennie arra, hogy magukévá tegyék a Harley-életérzést.
Mindez tükröződik az eladásokban és a bevételekben is: az idei második negyedévben a cég mindössze 242,3 millió dolláros nettó bevételt könyvelt el, ami 6,4 százalékos visszaesést jelent 2017 második negyedévéhez képest. Mindezt úgy, hogy bár a motorok iránt világszerte sem tapasztalható robbanásszerű keresletnövekedés (globális szinten 2017-ről 2018-ra 0,7 százalékkal nőttek a motorkerékpár-eladások), a Harley első számú vadászterületén, az USA-ban egyre kisebb igény mutatkozik a motorokra úgy általában (6,4 százalékos visszaesés).
A motorkerékpár-eladások egyébként az USA-ban gyakorlatilag a 2009-es gazdasági válság óta stagnálnak: 2006-ban még összesen nagyjából egymillió új országúti és terepmotort adtak el az Egyesült Államokban, 2009-ben ez a szám félmillió alá zuhant, és ott is maradt gyakorlatilag mostanáig.
Trump védővámjai mentik meg a Harley-t?
A Harley vezérigazgatója ugyanakkor megvédte a cég Donald Trump elnök által élénken bírált döntését, miszerint a megemelt EU-s vámok miatt bővítik az európai gyártást. Mint mondta, a cég számára továbbra is elsődleges, hogy az Egyesült Államokban gyártson a világpiacra, ugyanakkor meg kell védenie a vállalatot, és meg kell tartania piaci részesedését.
A cég néhány vezetője a napokban tette világossá, hogy az elnök kereskedelmi háborúja évi 90-100 milllió dollár veszteséget jelenthet a Harley-Davidsonnak, mivel költségeik nőnek, bevételeik pedig csökkennek. De nem ez, hanem a motorok iránti kereslet visszaesése volt az oka, hogy a patinás vállalat az év elején megszorító intézkedésekről döntött: a csökkenő kereslet miatt Kansasban bezárják egy gyárukat, pennsylvaniai üzemükben pedig csökkentik a termelést, ezáltal összesen 260 alkalmazott kerül utcára.
A cég nem titkolja, hogy az új modellek kifejlesztése is túlélési stratégia. Levatich a „motorosok építéséről” szóló új tervet nemcsak ambiciózusnak, hanem vakmerőnek is tartja. De mint mondta, „nincs más lehetőségünk”.