Tudományos áttörés: a madarak képesek megtanulni idegen nyelveket

2018.08.08. · tudomány

Azt eddig is tudni lehetett, hogy a madarak értesítik egymást, ha veszélyt érzékelnek. Sétálunk az erdőben, észrevesz egy madár, csipog egyet, és máris odébbrepül az összes közelben lévő fajtársa. De arra csak a Current Biology folyóiratban a napokban megjelent tanulmány világított rá, hogy egyes fajok képesek a számukra ismeretlen madárnyelvek vészjelzéseit is megtanulni, akár a ragadozó látványa nélkül.

„Ez az első alkalom, hogy bizonyítékot szereztünk arról, hogy a madarak közvetetten meg tudják tanulni – amit mi szociális tanulásnak hívunk – a hangokhoz való jelentéstársítást” – mondta a Gizmodónak Dominique Potvin, az ausztrál University of the Sunshine Coast állatökológusa és a tanulmány egyik szerzője. „Ez azt jelenti, hogy egy madár egy ismeretlen új hanghoz képes társítani a ragadozó jelentést, ha egy másik olyan hanggal együtt hallja, amiről már tudja, hogy ragadozót jelent. Ez elég kifinomult tanulási mechanizmus, főleg egy ilyen kis állathoz képest”.

A lazúr tündérmadárral kezdődött minden

Egy ausztrál kutatócsoport az ország keleti partján őshonos lazúr tündérmadarak (Malurus cyaneus) viselkedését tanulmányozta, mivel egy korábbi kutatás során már kiderült, hogy ennek a fajnak az egyedei képesek megtanulni más madárfajok vészkiáltásait, ha közben látják a veszélyforrást.

Egy lazúr tündérmadár pár
photo_camera Hím (balra) és nőstény lazúr tündérmadár Fotó: Wikimedia Commons

Az új kísérletben a canberrai Ausztrál Nemzeti Botanikus Kert 16 lazúr tündérmadarával hallgattattak meg először egy számítógép által generált hangot, majd az Acanthiza uropygialis nevű ausztrálposzáta-féle madár vészjelzését. A tündérmadarak először egyik hangra sem reagáltak, de amikor általuk is ismert vészjelzéseket játszottak le az Acanthiza uropygialis hangjával együtt, egyből menekülőre fogták. A nagy áttörést viszont az jelentette, hogy később már kizárólag az idegen madárfaj vészcsipogásának hallatán is menekülni kezdtek a tündérmadarak, legalábbis az esetek 81 százalékában.

A módszer illusztrációja: a kísérlet előtt, közben és után
photo_camera A módszer illusztrációja: a kísérlet előtt, közben és után Forrás: Current Biology

„Emberi példával élve ez olyan, mint amikor egy kizárólag angolul beszélő ember annyiból megtanulja, hogy a német Achtung szó figyelmet vagy veszélyt jelent, hogy több ember ahhoz hasonló jelentésű szavakat kiabál egyszerre különböző nyelveken” – magyarázta a módszert Christina Larson, az Associated Press tudományos újságírója.

Persze valószínűleg nem a lazúr tündérmadár az egyetlen faj, amely ilyen szociális tanulásra képes, Potvin szerint ha nem is minden madárra, de a legtöbb énekesmadárra mindenképp igazak lehetnek a tanulmány eredményei.

A természetvédelmi szakemberek is üdvözölhetik ezt a kutatást, ugyanis a tanulmány szerzői szerint a szabadba visszaeresztett, veszélyeztetett madárfajok gyakran elég hamar a ragadozók zsákmányául esnek. Ez azért is lehet, mert a fogva tartásuk alatt nem volt lehetőségük megtanulni a környező madárnyelvek vészkiáltásait. Ezzel a szociális tanulási módszerrel azonban a szakemberek meg tudják nekik tanítani a vészhelyzetekre szükséges szókincset, mielőtt újra szabadon engedik őket.