Magyar kutatók bizonyították, hogy a kutyák képesek felismerni az emberi viselkedés céljait

A kutyák természetes képessége, hogy szociálisan tanulnak az embertől, ezért a Csináld utánam! (Do as I do) módszerrel könnyű az emberi mozdulatok lehető legpontosabb utánzására tanítani őket. Az ELTE Családi Kutya Program kutatói egy új kísérletben arra igyekeztek rájönni, hogy a kutyák tényleg csak vakon másolják az ember mozdulatait, vagy az adott feladat céljának megértése vezérli őket, és annak elérése érdekében akár más módszerrel is próbálkoznak.

A 20 kutyán elvégzett tesztek során kétféle demonstrációt alkalmaztak a kutatók, egyszer egy tolóajtós szekrény, egyszer pedig egy billenőajtós szemetes fedelének kinyitását kellett leutánoznia a kutyáknak. Mindig két-két helyzettel szembesítették az állatokat: az egyikben volt célja a viselkedésnek (egy pénztárcát kellett kivenni a szekrényből vagy szemetesből), a másikban nem.

„Amennyiben a viselkedés célja nem fontos a kutyák számára, azt vártuk, hogy a »Csináld!« vezényszó elhangzására a kutyák a mancsukkal fogják kinyitni az ajtót, mert ez az emberi mozdulatnak megfelelő viselkedés. Ha azonban a kutyák értik és figyelik, hogy mi a célja a viselkedésnek, akkor nem a mozdulatot másolják, mert annak célját figyelik, és így a bemutatottól eltérő célorientált stratégiát is használhatnak (pl. orral nyitják ki az ajtót), hogy ők is kivegyék a céltárgyat” – mondta Miklósi Ádám, az Etológia Tanszék vezetője az ELTE közleménye szerint.

A Journal of Comparative Psychology nevű folyóiratban publikált tanulmány szerint az utóbbi forgatókönyv érvényesült: ha nem láttak célt a mozdulatban, akkor a tréningnek megfelelően egyszerűen lemásolták az emberi mozdulatot, ha viszont konkrét feladatot rejtett a mozdulat, akkor a saját módszerükkel igyekeztek azt elérni.

1. A kutya megfigyeli, ahogy a demonstrátor kinyitja a szemetes fedelét 2. A kutya a mancsával nyitja ki az ajtót, ugyanazt a mozdulatot használva, mint a demonstrátor (teszthelyzet: demonstráció cél nélkül) 3. A kutya kinyitja a szemetes fedelét az orrával, azaz máshogy, mint ahogy azt a demonstráció során láthatta (teszthelyzet: demonstráció céllal)Fotó: ELTE Etológia Tanszék

„Úgy tűnik, hogy a kutyák a csimpánzokhoz és a 12-18 hónapos csecsemőkhöz hasonlóan fel tudják ismerni mások viselkedésének a céljait. Egy szociális tanulási helyzetben, amikor felismerhető és látható a viselkedés célja, akkor a csecsemők és a csimpánzok is inkább saját eszközeikkel érik el a célt ahelyett, hogy a viselkedés pontos másolására törekednének. Ennek egy lehetséges magyarázata, hogy amint a kutyák célt társítanak a viselkedéshez, ez meggátolja őket abban, hogy a mutatott viselkedés részleteit megfigyeljék” – tette hozzá Pogány Ákos, a tanszék adjunktusa.

Az ELTE Etológia Tanszékének legutóbbi eredményei a Qubiten: