A kínaiak szerint undorító az új autók illata, ezért a Ford szoftverrel irtja azt

2018.11.21. · TECH

Amerikában akkora kultusza van az újautó-illatnak, hogy sok helyen még légfrissítőt is árulnak, ami az autók vásárlása után hónapokkal is érezhető, a büszke kocsitulajdonosnak kellemes aromájú vegyszerszagot hivatott reprodukálni.

Kínában viszont ez is fordítva van. „Az autók belsejében érezhető kellemetlen szagok jelentik az első számú problémát a kínai autóiparban. Hogy kontextusba helyezzem, majdnem kétszer akkora problémát jelent, mint a második számú, ami a túlzott üzemanyag-fogyasztás” – mondta a Detroit Free Pressnek a J.D. Power piackutató cég egyik vezetője, Brent Gruber. A felmérések alapján az elmúlt években folyamatosan panaszkodtak Kínában az új autók szagára, ami az ország sofőrjeinek tíz százalékát zavarja.

A Ford 2017 júliusában hívta fel magára a figyelmet azzal, hogy kínai kutatólaborjaiba 18 szagtesztelőt, más nevükön „aranyorrokat” keresett, mivel kutatásaikból kiderült, hogy a legnagyobb piacot jelentő kínai vásárlók még a biztonsági és a teljesítménybeli tulajdonságoknál is előbb állnak el egy autó megvételétől, ha kellemetlen szagokat éreznek benne. „A szagtesztelők az autók minden egyes részének illatát összegzik, a szőnyegtől a kormánykerékig, és kiválogatják azokat, amelyek a kínai vásárlók számára kellemetlenek lehetnek” – írta a Quartz.

photo_camera A szoftver a Ford önvezető autóiból űzné el a szagokat Fotó: JEFF SWENSEN/AFP

Az autógyártó ezért most új szabadalmat jegyzett be egy módszerre, amellyel el lehet űzni a bőrből, műanyagból és vinilből készült alkatrészekből áradó illékony szerves vegyületek (VOC) okozta újautó-illatot. Az önvezető autókra tervezett szoftver lényege, hogy amikor az előre beállítottnál magasabb VOC-tartalmat érez az autóban lévő levegő összetételében, akkor keres egy napos területet, valamennyire lehúzza az ablakot, beindítja a fűtést és a ventilátorokat, és egyszerűen kihatja a szagot.

Az újautó-illatért felelős illékony szerves vegyületek egészségügyi hatásairól régóta folyik a vita: míg Japánban a bejelentett betegépület-szindrómás esetek miatt már állami szinten született ajánlás az egészségre nem káros VOC-szintről, addig a Müncheni Műszaki Egyetem toxikológusainak kutatása szerint semmilyen egészségügyi hatása sincs az újautó-illatnak.

Kapcsolódó cikk a Qubiten:

link Forrás