Ha így megy tovább, egyetlen gigantikus biciklitemetővé válik Kína
A kínai nagyvárosok legújabb bringamániája nem meglepő, már évtizedekkel ezelőtt híresek voltak a biciklikkel telített utakról. Ehhez képest a kínai városokban nemhogy nő, hanem egyenesen csökken a biciklizési kedv: a pekingi közlekedési bizottság adatai azt mutatják, hogy míg az 1980-as években az összes városon belüli utazás 63 százalékát biciklivel tették meg, 2014-re ez az arány 17,8 százalékra csökkent.
A technológiai fejlődés, az okostelefon-vezérelt megoldások azonban a kerékpáros közlekedést sem kerülték el: az utóbbi néhány évben körülbelül 60 különböző cég összesen 16-18 millió kerékpárt eresztett Peking utcáira, hogy közbringarendszer formájában megosztva használják őket a lakosok. Csak épp dokkolóállomásokat, sőt egyszerű tárolókat felejtettek el kiépíteni.
Ahhoz képest, hogy a sharing economy Kínában viszonylag későn alakult ki, 2017-ben már 500 milliárd dollár értékű tranzakciót halmozott fel a megosztáson alapuló szolgáltatásokat használó körülbelül 600 millió kínai. Ha csak a biciklimegosztást nézzük, Pekingben 2,4 millió biciklit használ 11 millió regisztrált felhasználó, vagyis gyakorlatilag a város lakosságának a fele. Csak összehasonlításképp: a közel 9 millió lakosú London 16 500 közbringával rendelkezik, az elővárosaival együtt több mint 10 milliós Párizs pedig 21 ezerrel.
Kippukkan a lufi, mint egy defektes gumi
Mivel azonban több, startupból kinőtt kínai közösségibicikli-szolgáltató óriáscég gyakorlatilag küldetéstudatból gyártja az autókkal túlzsúfolt utcákon feltűnő színes bicikliket, és szinte vagy akár ténylegesen ingyen használhatják azokat a felhasználók (a piacvezető Ofo vezérigazgatója részben civilszervezetként gondol a cégére), bármikor kipukkanhat a közbringa-lufi.
Az ország harmadik legnagyobb szolgáltatója, a 2016-ban 90 millió dolláros tőkebefektetéssel induló Bluegogo például 20 millió regisztrált felhasználóval és 700 ezer biciklivel a háta mögött ment csődbe 2017 novemberében, mert a beszállítóknak több millió dollárral tartozott, de még az irodái lakbérét sem tudta kifizetni.
A bedőlt vállalkozások után hátramaradt kerékpárok, és a dokkoló nélkül üzemelő cégek pedig csak egyvalamit eredményezhetnek: gigantikus biciklitemetőket.
Íme néhány festői látkép Vuhan, Csengtu, Sencsen. Peking, Hangcsou, Jincsüan és
Sanghaj elhagyottbicikli-telepeiről: