Brüsszel havi jelentést kér az orosz trollok aktivitásáról a Facebooktól és a Google-től az EP-választás előtt

Az Európai Bizottság január és május között havi jelentést kér az orosz dezinformációs kampányokról a három legnagyobb, fake news-őrületben érintett  techcégtől, a Facebooktól, a Google-től és a Twittertől – számol be európai hivatalnokokra hivatkozva a Politico. A jelentések adatait a bizottság dolgozza majd fel, és teszi nyilvánossá közérthető módon, hogy felhívják az európai szavazók figyelmét arra, hogyan próbálják befolyásolni külső erők a választást.

Ez az első olyan eset, hogy már egy választás előtt, kifejezetten a szisztematikus dezinformációs támadásokról hírhedt Oroszországra fókuszálva monitorozzák a tartalmakat – a májusi európai parlamenti választások előtt olyan adatokra kíváncsi az Európai Bizottság, mint a célzott politikai hirdetések részletei vagy a felismert és letiltott kamufelhasználók és botok száma.

A jelentést egyébként minden olyan cégnek kötelező lesz leadni, amely aláírta az EU dezinformációs magatartási szabályzatát – igaz, eddig összesen négy ilyen van: a Facebook, a Google és a Twitter mellett a Mozilla.

Korábban a 2016-os amerikai elnökválasztás, a Brexit-népszavazás és a tavalyi német szövetségi választás esetében számoltak be orosz befolyásról kampányidőszakban, az EU pedig attól tart, hogy az európai parlamenti választás mellett több 2019-es szavazásba is megpróbálnak beavatkozni az orosz trollok – jövőre Belgiumban, Dániában, Észtországban, Finnországban, Görögországban, Lengyelországban, Portugáliában és Ukrajnában is tartanak választást.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

Erre kerestek a magyarok a Google-ben 2018-ban

A magyaroknál a politika és a sport volt az első helyen, de a paprikás krumpli receptjéhez is sokaknak kell a segítség. A világ közvéleményét leginkább a váratlan halálesetek izgatják, legalábbis a legnépszerűbb 2018-as Google-keresések alapján.