Végre kiszámolták, milyen hosszú egy nap a Szaturnuszon

2019.01.23. · tudomány

Egy egyetemista fejtette meg, amire a csillagászok évtizedek óta nem tudtak rájönni: Christopher Mankovich, a Kaliforniai Egyetem Santa Cruz-i kampuszának végzős hallgatója végre kiszámolta, milyen hosszú egy nap a Szaturnuszon.

10 óra, 33 perc és 38 másodperc.

A különféle bolygókon mérhető napok hosszának meghatározása általában nem túl bonyolult feladat. Miután egy-egy nap hossza annyi, amennyi idő alatt a kérdéses égitest megfordul a saját tengelye körül, a csillagászok rendszerint csak kiválasztanak egy jellegzetes pontot a bolygó felszínén, és megvárják, amíg a kijelölt pont kétszer egymás után felbukkan az eszközben, amit megfigyelésre használtak. A Vénuszról például tudható, hogy a felszínén tovább tart egy nap, mint egy teljes év. Csakhogy a Szaturnusz felszínét nem lehet rendesen megfigyelni, mert nem nagyon vannak rajta jellegzetes pontok.

Persze számolni még mindig lehetne, de a Szaturnusz gázfelhői a forgási sebesség kiszámítását is ellehetetlenítették. Igaz, a tudósok a Voyager űrszonda adatai alapján az 1980-as évek elején egyszer már tettek egy kísérletet a Naprendszer hatodik bolygóján mérhető napok hosszának a meghatározására. Ők a bolygó mágneses mezőjének az adatai alapján 10 órát, 39 percet és 23 másodpercet kalkuláltak.

Mankovich a gyűrűk szövevényes rendszerét vizsgálva jött rá, hogy a feltérképezhetetlen felszín helyett azok jelenthetik a megoldást a napok hosszának a meghatározásához. A gyűrűkben ugyanis a bolygó felszínének egyes pontjai hullámokat vetnek és utóbbiak ismétlődését sokkal könnyebb megfigyelni, mint a felszíni jellegzetességeket. Ezek segítettek – Mankovichék reményei szerint egyszer és mindenkorra – tisztázni a bolygó forgási sebességét.