Betiltanák az autózást az iskolák környékén a britek

2019.03.11. · gazdaság

Minden gyerekét iskolába hordó szülőnek ismerős az a lokális közlekedési káosz, ami a reggel 8-as iskolakezdés körül az oktatási intézmények környékén nap mint nap kialakul. A gyerekek sokszor  járó motorú autók kipufogóbűzét kénytelenek belélegezni, amíg gyalogosan valahogy odalavíroznak a kapuhoz a keresztbe-kasul manőverező szülői autók forgatagában.

A jelek szerint az Egyesült Királyságban a helyzet hasonló, és az ország közegészségügyi ügynöksége, a Public Health England (PHE) a helyzet megváltoztatását szorgalmazza. Paul Cosford professzor, az ügynökség orvosi igazgatója szerint például társadalmilag elfogadhatatlan magatartásnak kellene lennie, hogy valaki járó motorú autóval várakozzék az iskola előtt.

Az ügynökség hétfőn egy sor ajánlást tesz közzé a levegőminőség javítása érdekében, ennek része az iskolák környékére vonatkozó javaslat is. A 65 millió lakosú országban évi 28-36 ezer haláleset tulajdonítható annak, hogy valaki sokáig van kitéve szennyezett levegőnek. (A 9,8 milliós Magyarországon arányaiban még az állam saját adatai szerint is sokkal rosszabb a helyzet: évi 8-10 ezer ember hal meg idő előtt a szmog miatt.)

Kínában még durvább egy iskolai dugó, ez itt például egy tavaly márciusi kép Senjang városból
photo_camera Kínában még durvább egy iskolai dugó, ez itt például egy tavaly márciusi kép Senjang városból Fotó: Zhang wenkui/Imaginechina

A PHE a hétfőn pubikálandó dokumentumban a legnagyobb környezeti ártalomnak nevezi a légszennyezettséget, amely a rendelkezésre álló tudományos bizonyítékok alapján hozzájárul a sztrók, a légzőszervi betegségek, a tüdőrák, a szívkoszorúér-betegség kialakulásához, valamint felerősíti az asztma tüneteit. Az ügynökség emiatt a következő intézkedéseket javasolja a kormánynak:

  • okosabb várostervezés, sőt város-újratervezés, hogy az emberek ne éljenek, dolgozzanak nagy forgalmú utak közelében. Ez elérhető például szélesebb utak tervezésével, illetve természetes sövények telepítésével.
  • Több pénzt fordítani a tiszta tömegközlekedésre, akárcsak a gyalogos és biciklis útvonalak fejlesztésére.
  • A kis kibocsátású járművek elterjedésének támogatása, legalább az elektromos töltőállomások gyorsabb ütemű szaporításával.
  • Dugódíj, kis kibocsátású, illetve tiszta zónák bevezetése a nagyvárosokban.
  • Külön sávok bevezetése a több utast szállító járműveknek.
  • Több éjszakai szállítás.
  • Teherjárművek kitiltása a városközpontokból.
  • Külön parkolóhelyek az elektromos autóknak.
  • Otthoni, illetve távmunka támogatása az ingázás helyett.

Cosford szerint az ügy érdekében a város- és közlekedéstervezőknek az összes érintett szakértői terület bevonásával kellene döntéseket hozniuk, hogy ne maradjon el az intézkedések pozitív hatása. Emellett arra is figyelni kell, hogy ne a legszegényebbek viseljék az új jogalkotói szemlélettel járó anyagi terheket.

A PHE szerint a kormányzati politika azzal is támogathatná a helyi kezdeményezéseket, hogy például a lakott területeken engedélyezi az ipari kibocsátás szigorúbb ellenőrzését, amely kiterjedne az ipari termelő tevékenység egészségügyi hatásainak felmérésére is.

Januárban megszületett a brit kormány Tiszta Levegő Stratégiája is, amely egy héttel az után érkezett, hogy egy asztmában elhunyt, kilencéves kislány halálának ügyében új tényfeltáró vizsgálatot engedélyeztek. A dokumentum, amely 2030-ig szeretné jelentősen csökkenteni a szennyező részecskék mennyiségét az ország levegőjében, zöld szervezetek kritikája szerint túlságosan elnagyolt.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten:

link Forrás
link Forrás
link Forrás