Brit tudósok megszólaltattak egy 3000 éves egyiptomi múmiát

2020.01.24. · tudomány

Emberi hangot hallatott egy több ezer éves múmia, miután a holttest vokális traktusból kinyert hangot  komputertomográfiás (CT) készülékkel, három dimenziós nyomtató és egy speciális hangszintetizátor segítségével rekonstruálták.

A kísérlet eredményeit a Scientific Reportsban publikálták. A vizsgálatot vezető John Schofield, a Yorki Egyetem régésze így foglalta össze a kutatást: „Szerettük volna megtudni, hogy lehetséges-e egyáltalán emberi hangot rekonstruálni a múltból, és a kísérlet eredményeinek segítségével újfajta szemszögből kapcsolatba lépni az emberiség múltjával”.

Minden ember saját, csak rá jellemző hanggal rendelkezik, aminek a magyarázata a hangcsatorna egyedi felépítéséből származik. A kísérlethez a kutatók egy, az ókorban élő Nesmayun néven ismert férfi hangjának vizsgálatát választották. Nesyamunt, aki abban az időben egyiptomi papként élt, a közösség magas rangú méltóságként tisztelte, és halála után az Igaz hang nevet adományozta neki. A mumifikált holttestet a kiváltságosoknak járó temetkezési szertartások szerint temették el, ezért a lágy szöveti részek köztük a kísérletben vizsgált hangüregi rész is viszonylag ép állapotban maradt.

Meglepő hangfoszlány

A holttest kutatáshoz szükséges részei a speciális tartósítási eljárásoknak köszönhetően megfelelő állapotban voltak a kísérlet megkezdéséhez. A vizsgálathoz olyan roncsolásmentes CT készüléket használtak, ami a maradványok alapján rekonstruálta, milyen lehetett Nesmayunt eredeti hangképzőszerve. Az így elkészült testrészt ezek után egy, az emberi gégét imitáló speciális beszédszintetizátorral vetették össze. A vizsgálatok alapján a múmiából kinyert bégető hangra emlékeztető hangfoszlány a kutatókat is meglepte.

„Mivel a múmia hangcsatornáját csak egy helyzetben tudtuk vizsgálni — abban az állapotban, amelyben a szarkofágban feküdt —  ezért az így kinyert hang töredékes. A múmia hangcsatornájának további számítógépes vizsgálata elvezet bennünket ahhoz, hogy a későbbiekben szavakat vagy mondatokat nyerjünk ki az ókori egyiptomi pap maradványaiból” – összegezte az eredményeket Schofield.