3 milliárd éve egybefüggő víz borította a Földet egy új tanulmány szerint

Hatalmas szárazföldi területek nélküli vízi világ lehetett a Föld 3,2 milliárd évvel ezelőtt – állítja az a Nature Geoscience folyóiratban március 2-án megjelent tanulmány, amelyet  Benjamin Johnson, az Iowai Állami Egyetem és Boswell Wing, a Coloradói Egyetem geológusa jegyez.  Szerintük a szárazföldek nélküli világóceán jelentősen befolyásolhatta a földi élet első formáinak kialakulását és evolúcióját.

A két geológus egy 3,2 milliárd éves óceáni kéreg vizsgálatára alapozza fő állítását. A 4 milliárd évvel ezelőtt kezdődött, és 2,5 milliárd évvel ezelőtt véget ért archaikumból való kéreg Nyugat-Ausztrália állam egy távoli csücskében található.

A geológusok még 2018-ban gyűjtöttek be több mint száz kőzetmintát a területről, hogy azok tanulmányozása révén megismerjék a térséget évmilliárdokkal korábban borító óceánvíz összetételét. A kőzetmintákban az oxigén 18-as és 16-os izotópjainak arányát vizsgálva jutottak arra, hogy a 3,2 milliárd évvel ezelőtti óceánvízben a mainál több volt az oxigén 18-as izotópjából.

Óceánfelszín manapságFotó: Mint Images/Mint Images

Ebből azt a következtetést vonták le, hogy az ősi óceánvízben azért volt magasabb az oxigén 18-as izotópjának mennyisége, mert egyszerűen nem voltak agyagban gazdag kontinensek, amelyek kiszívták volna azt a vízből. A jelenkor hatalmas összefüggő szárazföldi területeit ugyanis agyagban gazdag termőtalaj borítja, amely – egyenlőtlen eloszlásban – felveszi a vízből a nehezebb oxigénizotópokat.

A kutatók elmélete szerint ugyanakkor mindez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem emelkedtek ki apró mikrokontinensek az óceánból. Szerintük kontinensek és tengerszint feletti szárazföldi területek nélkül az óceán lehetett az egyetlen hely, ahol az első ökoszisztémák kialakulhattak. Állításuk bizonyítására azonban még szerintük is további kutatásokra van szükség.

A hírekről sok helyen tájékozódhatsz. A Qubit krízisben és békeidőben is arra törekszik, hogy az események mögött álló mélyebb összefüggéseket is megértsük – szigorúan a modern tudomány szemszögéből, több mint 100 tudós-szerzőnk és szakértő újságíróink révén. Ez nekünk sokba kerül, de reméljük, nektek is sokat ér.
Támogasd a Qubit fennmaradását!