3 milliárd éve egybefüggő víz borította a Földet egy új tanulmány szerint

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Hatalmas szárazföldi területek nélküli vízi világ lehetett a Föld 3,2 milliárd évvel ezelőtt – állítja az a Nature Geoscience folyóiratban március 2-án megjelent tanulmány, amelyet  Benjamin Johnson, az Iowai Állami Egyetem és Boswell Wing, a Coloradói Egyetem geológusa jegyez.  Szerintük a szárazföldek nélküli világóceán jelentősen befolyásolhatta a földi élet első formáinak kialakulását és evolúcióját.

A két geológus egy 3,2 milliárd éves óceáni kéreg vizsgálatára alapozza fő állítását. A 4 milliárd évvel ezelőtt kezdődött, és 2,5 milliárd évvel ezelőtt véget ért archaikumból való kéreg Nyugat-Ausztrália állam egy távoli csücskében található.

A geológusok még 2018-ban gyűjtöttek be több mint száz kőzetmintát a területről, hogy azok tanulmányozása révén megismerjék a térséget évmilliárdokkal korábban borító óceánvíz összetételét. A kőzetmintákban az oxigén 18-as és 16-os izotópjainak arányát vizsgálva jutottak arra, hogy a 3,2 milliárd évvel ezelőtti óceánvízben a mainál több volt az oxigén 18-as izotópjából.

Óceánfelszín manapságFotó: Mint Images/Mint Images

Ebből azt a következtetést vonták le, hogy az ősi óceánvízben azért volt magasabb az oxigén 18-as izotópjának mennyisége, mert egyszerűen nem voltak agyagban gazdag kontinensek, amelyek kiszívták volna azt a vízből. A jelenkor hatalmas összefüggő szárazföldi területeit ugyanis agyagban gazdag termőtalaj borítja, amely – egyenlőtlen eloszlásban – felveszi a vízből a nehezebb oxigénizotópokat.

A kutatók elmélete szerint ugyanakkor mindez nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem emelkedtek ki apró mikrokontinensek az óceánból. Szerintük kontinensek és tengerszint feletti szárazföldi területek nélkül az óceán lehetett az egyetlen hely, ahol az első ökoszisztémák kialakulhattak. Állításuk bizonyítására azonban még szerintük is további kutatásokra van szükség.

Ha tetszik, amit csinálunk, ha te is fontosnak tartod, hogy magyar nyelven legyen egy okos és közérthető lap, ami nem a politikai barikádok csatazajáról tudósít, hanem a ránk váró – bátran mondjuk ki, ez az év is megmutatta, mennyire nem túlzás ez – civilizációs kihívásokkal foglalkozik, ami fel meri tenni a jövőnkkel kapcsolatos igazi kérdéseket, és meg is mutatja a modern tudomány válaszait mindezekre, nos ha ez szerinted is olyan égetően fontos, ahogy mi gondoljuk: heroikus munkát végző hat újságíróval, sok tucatnyi kutatóval és csak egy egészen kicsi kiadóval a hátunk mögött, akkor támogasd a munkánkat rendszeresen – számít a segítséged!