Harminc éves a Hubble, a NASA varázslatos fényképekkel ünnepli a teleszkópot

A NASA kutatói az 1990 áprilisában fellőtt Hubble űrteleszkóp legszebb felvételeiből válogattak a távcső harmincadik születésnapja alkalmából, az űrügynökség weboldalán bárki szétnézhet közöttük. Aki pedig beírja a születési dátumát, napra lebontva kapja meg az aznap aktuális felfedezéseket. Miután csak hónapra és napra leszűkítve lehet keresni, nem valószínű, hogy ténylegesen születésnapi képet kapunk, de így legalább az is eséllyel indulhat, aki már elmúlt harminc.

Egy galaxis 2006-bólFotó: NASA

A NASA szerint a Hubble forradalmi változást hozott az űrkutatásban, ezért a harmincadik születésnapjára egy sor rendezvénnyel készültek. Ezek a koronavírus miatt elmaradnak, de a hivatal további képeket és videókat ígér. Ha valaki nagyobb társaságban, de a social distancing betartásával szeretné ünnepelni a távcsövet, a NASA szerint a #Hubble30 hashtaggel megteheti.

A szülinapi játékban a képeken kívül szerencsére azt is elárulják, hogy mit ábrázolnak, és miért jelentős az adott felfedezés.

A Qubit szülinapi fotója: galaxisok ütközéseFotó: NASA

A teleszkóp milliónál is több képet rögzített, amelyeket tudományos publikációk ezreihez használtak fel a fekete lyukaktól a sötét anyagon át a Kuiper-öv objektumainak vizsgálatáig, a NASA a születésnapi játék mellett a teleszkóp harminc évéről is készített egy gyűjtést az adott évek legjelentősebb felvételeiből. Az évfordulós felvételek közül itt lehet csemegézni, a Qubit születésnapján, november huszadikán például két galaxis összeütközését örökítette meg a Hubble.

A hírekről sok helyen tájékozódhatsz. A Qubit krízisben és békeidőben is arra törekszik, hogy az események mögött álló mélyebb összefüggéseket is megértsük – szigorúan a modern tudomány szemszögéből, több mint 100 tudós-szerzőnk és szakértő újságíróink révén. Ez nekünk sokba kerül, de reméljük, nektek is sokat ér.
Támogasd a Qubit fennmaradását!