Így fejlődik az univerzum: 15 000 galaxist sűrített egy óriásfotóra a NASA űrteleszkópja

2018.08.17. · tudomány

Az űrben keringő eszközök közül talán a NASA Hubble űrteleszkópja a legismertebb, a Földtől 569 kilométer magasra lőtt csillagászati műholdról nem véletlenül készült nagy sikerű IMAX-film is. A világűr jelenségeit három tartományban (infravörös, látható fény és ultraibolya) észlelni képes teleszkóp most olyan fotóval jelentkezett, amely a NASA szerint a legnagyobb panorámát nyújtja a távoli galaxisok születéséről.

A képen körülbelül 15 ezer galaxis látható, közülük nagyjából 12 ezer keletkező csillagokat rejt. A Hubble ultraibolya-fotóján 11 milliárd évvel ezelőtt születő galaxisok is szerepelnek, vagyis a csillagászat jelenlegi ismeretei szerint az ősrobbanás után alig 3 milliárd évvel látható állapotot örökített meg a távcső.

photo_camera Fotó: NASA/Space Telescope Science Institute Office of Public Outreach

A kép elkészítéséhez a Hubble mindhárom hullámhossztartományát igénybe vették: a távoli galaxisokat az infravörös, a közelebbieket a látható fény tartományában lehet észlelni, míg a távoli csillagkeletkezések fényét az ultraibolya tartomány segítségével tudja rögzíteni a távcső. A NASA fejlesztéseinek köszönhetően ez a több képből összeálló mozaik tizennégyszer nagyobb felbontású, mint a 2014-ben ugyanebből a helyzetből lőtt fotó.

Az egyszerűen csak „a nép távcsövének” is nevezett, 1990-ben fellőtt Hubble űrteleszkóp által készített, tényleg lenyűgöző képeket egyébként rendszeresen publikálja a NASA, ezen az oldalon lehet böngészni közöttük.

Az univerzum fejlődésével kapcsolatos korábbi cikkünk: