Bőrgomba újratöltve: gombafonalból készült műbőrrel tervez zöld reformot az Adidas

Nincsen túlélhető és fenntartható jövőnk tudomány nélkül, ahogy nekünk sincsen nélkületek. Támogasd a Qubit munkáját!

Egy kaliforniai startup gombafonalak segítségével készít ruhák és kiegészítők gyártásához felhasználható műbőrt, hogy vegán alternatívát mutasson a divatipar környezetszennyező gyakorlatával szemben. A Bolt Threads a gombák gyökereit behálózó micélium anyagát dolgozza fel a Mylo nevű bőrtermékhez.

A startupnak már tízéves gyakorlata van a területen, de most új fokozatba kapcsolhat: a múlt héten két sportmárka (Adidas, Lululemon), egy luxusmárka (Kering) és egy divattervező (Stella McCartney) közösen bejelentette, hogy befektet a cégbe, több százmillió négyzetméternyi gombabőrért cserébe. A belőle készült termékeket már 2021-től szeretnék a boltokban árulni.

Dan Widmaier, a Bolt Threads vezérigazgatója a New York Timesnak elmondta, hogy a gombafonalak feldolgozását több, egyébként egymás versenytársaként működő cég fogja végezni, miután megállapodtak, hogy egy ilyen nagy ütemváltást egy gyár sem bírna el önmagában.

A gombafonalból készült műbőr, a MyloFotó: Bolt Threads

A divatipar mindig is küzdött a bőrszerű anyagokkal, az állati eredetű bőr az állatvédőknek szúrja a szemét, a műbőr alapanyagainak előállítása pedig általában kőolaj-finomítással kezdődik. „Az az igazság, hogy ez az ipar még mindig egy időzített bomba, és tele van elavult technológiákkal” – mondta Widmaier.

A gombafonalakat fűrészport és más szerves anyagokat tartalmazó ágyakon tenyésztik, a hőmérséklet és a páratartalom gondos szabályozása mellett, és két héten belül olyan vastag takarót alkotnak, amely készen áll a feldolgozásra, a cserzésre és a festésre, hogy eladható műbőr anyag készüljön belőle. A cég állítása szerint a micélium-feldolgozás feleakkora vízhasználattal jár, mint a pamutgyártás, valamint jóval környezettudatosabb és gyorsabb a marhabőr-feldolgozás folyamatánál.

Micéliumtenyészet a Bolt Threads gyárábanFotó: Bolt Threads

Az Adidas globális stratégiai alelnöke, James Carnes a lapnak elmondta, jövőre szeretnék piacra dobni egy klasszikus Adidas sportcipő Mylo-ból készült változatát, egyelőre korlátozott számban, hogy a vásárlók megismerjék az új terméket, de később ipari mennyiségben terveznek rendelni az anyagból.

„Meg kell változtatni a versenyszellemet ebben az iparban. Versenyezzünk egymással formatervezés vagy kreativitás terén, de abban ne, amikor az ökológiai lábnyomunk csökkentéséről van szó, miközben nincs varázsszer a klímaválság ellen” – mondta Carnes, aki reméli, hogy a versenytársakkal való együttműködések gyakrabban előfordulnak majd a jövőben.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: