Magától leszakadt szegény Arecibo rádióteleszkóp, még mielőtt lerombolhatták volna

2020.12.01. · tudomány

Nem sokkal az után, hogy novemberben bejelentették, leszerelik a Puerto Rico-i Arecibo obszervatóriumot, az épület maradéka kedd reggelre magától leszakadt – adta hírül az Elnuevodia nevű helyi lap Deborah Martorell meteorológusra hivatkozva, aki fotókat is közölt a Twitteren a komplexum előtte/utána állapotáról.

A Közép-floridai Egyetem által működtetett legendás obszervatórium nyáron károsodott olyan súlyosan, hogy be kellett zárni, és a működés azóta sem állt helyre. Akkor egy csaknem 8 centiméter átmérőjű kábel csapódott az épületbe, amely bezúzta a Gregorian Dome nevű fő épületrész paneljeit és elcsavarta a dómhoz vezető platformot, illetve harminc méteres rést vágott az obszervatórium antennatányérján. November 7-én pedig az a kábel is elszakadt, amely még valamelyest egyben tartotta az építményt.

Így a Gregorian Dome az utóbbi időben három pontban felfüggesztve, kábeleken lógott az obszervatórium mélyedése fölött, de ezek kedd reggelre megadták magukat:

Személyi sérülésről nem érkezett hír.

Nincs még két hete sem, hogy az amerikai szövetségi National Science Foundation bejelentette, szétszereli a rádióteleszkópot, amely derekasan kiszolgálta a tudományt, de immár visszavonhatatlanul károsodott. A NASA pedig már javában keresi a lehetőséget, hogyan tudná az Arecibo hiányát pótolva növelni radarkapacitásait.

photo_camera Az augusztusi baleset után így festett az obszervatórium Fotó: Közép-floridai Egyetem

Ahonnan először látott exobolygót emberi szem

Az obszervatórium a világ harmadik legnagyobb rádiótávcsövének adott otthont, világszerte tudósok ezrei használták a légkörtudomány, a bolygótudomány, a rádiócsillagászat és a radarcsillagászat témakörében végzett kutatásaikhoz. Az Arecibo áttörést jelentő eredményekhez is hozzájárult egyebek mellett a gravitációs hullámok, az aszteroidák és az exobolygókutatás területein.

Alex Wolszczan és Dale Frail csillagászok 1992 januárjában onnan azonosították az első két naprendszerünkön kívüli bolygót, 2012-ben pedig először az Arecibóból észleltek ismétlődő rádiókitöréseket, amelyek feltehetően a Tejútrendszeren túlról, egy hárommilliárd fényévnyire található törpegalaxisból érkeztek.

A víznyelő gödörben elbujtatott Arecibo már számos hurrikánt, trópusi vihart és földrengést átvészelt, amióta 1963-ban – akkor még a világ legnagyobb rádióteleszkópjaként – átadták.