Súlyosan megrongálódott az obszervatórium, ahonnan először látott exobolygót az ember

2020.08.13. · tudomány

Bezárták a Puerto Rico-i Arecibo obszervatóriumot, miután hétfő hajnalban elszakadt egy segédkábel, amely egy fém platformot rögzített az építmény felett – közölték a Közép-floridai Egyetem honlapján.

Amikor a csaknem 8 centiméter átmérőjű kábel becsapódott, sérülést okozott a Gregorian Dome nevű fő épületrész paneljeiben, elcsavarta a dómhoz vezető platformot, illetve harminc méteres rést vágott az obszervatórium antennatányérján.

Az egyetem által működtetett obszervatóriumban minden munka leállt, jelenleg mérnökök értékelik a helyzetet, és ők mérik fel, mennyire kiterjedt javításokra van szükség. Egyelőre az sem világos, mi okozhatta a kábel hibáját. A Tech Times beszámolója szerint nemrég elővigyázatosságból ideiglenesen lezárták az intézményt a július végén pusztító Isaias trópusi vihar idejére, így nem kizárt, hogy a hétfőn keletkezett sérülés azzal van összefüggésben – bár a július végi lezárás idején szemmel látható kár nem esett az épületben.

photo_camera Friss kép az obszervatóriumról Fotó: Közép-floridai Egyetem

Igyekeztek mielőbb újra is nyitni, az Isaias ugyanis egybeesett a 2020 NK1 aszteroida Föld-közeli állapotával. Az aszteroidát először július elején vették észre, és éppen július 30-31-én került a megfigyelésre legalkalmasabb pozícióba, amikor a hurrikán is pusztított. Szerencsére a vihar sem a teleszkópban, sem a radarrendszerben nem tett kárt, ezért a karbantartó csapatok közreműködésével gyorsan újraaktiválták a teleszkópot.

Francisco Cordova, az obszervatórium igazgatója elmondta, hogy legfontosabb feladatuk most a személyzet biztonságát garantálni, megvédeni az objektumot és felszereléseit a további károktól, és mielőbb visszaállítani az Arecibo működését.

Az obszervatórium a világ harmadik legnagyobb rádiótávcsövének ad otthont, világszerte tudósok ezrei használják a légkörtudomány, a bolygótudomány, a rádiócsillagászat és a radarcsillagászat témakörében végzett kutatásaikhoz.

photo_camera Az Arecido épségben Fotó: Wikimedia Commons

Az Arecibo áttörést jelentő eredményekhez is hozzájárult egyebek mellett a gravitációs hullámok, az aszteroidák és az exobolygókutatás területein. Alex Wolszczan és Dale Frail csillagászok 1992 januárjában onnan azonosították az első két naprendszerünkön kívüli bolygót, 2012-ben pedig először az Arecibóból észleltek ismétlődő rádiókitöréseket, amelyek feltehetően a Tejútrendszeren túlról, egy hárommilliárd fényévnyire található törpegalaxisból érkeztek.

A víznyelő gödörben elbujtatott Arecibo már számos hurrikánt, trópusi vihart és földrengést átvészelt, amióta 1963-ban – akkor még a világ legnagyobb rádióteleszkópjaként – átadták. A Maria nevű hurrikán 2017-es pusztításában keletkezett sérülések kijavításán még ma is dolgoznak, az alábbi videó ezt a 2017-es traumát eleveníti fel.