Egy macskaparazita is felelős lehet a leggyakoribb agydaganat kialakulásáért

2021.01.13. · tudomány

Az elsődleges (primer) agydaganatok között listavezető gliomák kialakulásának kockázatát növeli egy gyakori macskaparazita – állapították meg amerikai, német és norvég rákkutatók, akik az International Journal of Cancer folyóiratban megjelent tanulmányukban ismertették vizsgálati eredményeiket.

Mint az köztudott, a toxoplazmózis nevű, agyvelőgyulladással, neurológiai elváltozásokkal, a szív, a máj és a szemek károsodásával, illetve tartósabb magatartászavarokkal járó humán betegséget kiváltó egysejtű eukarióta endoparazita Toxoplasma gondii egyike a házi macska (Felis silvestris catus) élősködőinek. A kórokozó fejlődési ciklusának ivartalan szakasza madár vagy emlős köztigazdában, az ivaros szakasz pedig a macskákban, mint végleges gazdában zajlik. Az oociszták a macskaürülékkel távozva fertőzhetik meg az embert is.

A nemzetközi kutatócsoport daganatos páciensek kórelőzményeit elemezve összefüggést talált a korábbi Toxoplasma gondii fertőzésre utaló speciális antitestek szervezetbeli jelenléte és a glioma kialakulása között.

Toxoplasma gondii
photo_camera Toxoplasma gondii Fotó: Wikipédia

A kutatócsoport ugyanakkor leszögezte, hogy a norvégiai és amerikai esetek alapján nem jelenthető ki, hogy a parazitafertőzés minden esetben gliomát okozna, hiszen az általuk vizsgált mintában sem volt minden daganatos beteg szervezetében antitest.

A kutatók szerint az ok-okozati összefüggés bizonyításához további, akár több ezer daganatos eset megvizsgálása indokolt.