Újabb bizonyíték a neandervölgyiek és a modern emberek keveredésére

2021.02.02. · tudomány

13 darab Jersey szigetén még 1910-ben és 1911-ben megtalált fog újbóli vizsgálata szerint a maradványok ugyan egyértelműen neandervölgyi eredetre utalnak, de olyan egyedi vonásokat is hordoznak, amelyek kizárólag a modern embereknél fordulnak elő – állítja a Journal of Human Evolution folyóiratban frissen megjelent tanulmány.

A londoni Természettudományi Múzeum antropológusai szerint a La Cotte de St. Brelade-nál megtalált fogak 48 ezer évesek, vagyis a kései neandervölgyiek idejéből származnak. A tudomány jelenlegi állása szerint a Homo sapiens neanderthalensis utolsói egyedei 40 ezer évvel ezelőtt tűntek el a Föld színéről.

A Jersey-n fellelt leletekről korábban úgy tartották, hogy egyetlen emberhez tartoztak, de a mostani vizsgálatok azt valószínűsítik, hogy több egyed táplálkozását szolgálhatták.

A 110 éve megtalált 48 ezer éves fogak
photo_camera A 110 éve megtalált 48 ezer éves fogak Fotó: Natural History Museum London

A BBC beszámolója szerint a friss – összehasonlító genetikai vizsgálatokkal még nem alátámasztott – vizsgálatok fényében egyre kevésbé érvényes kihalásról beszélni a neandervölgyiek esetében. Sokkal inkább arról van szó, hogy a fajt fokozatosan magába olvasztotta a Homo sapiens sapiens. Erre utal az is, hogy a mai, Afrikán kívüli emberek genetikai vizsgálatai akár 3-4 százalékos neandervölgyi eredetet is mutathatnak.