Nemzetközi genetikai haderő felállítását javasolja a világ legnagyobb genomszekvenáló cégének vezetője

2021.02.23. · tudomány

Világszintű együttműködést és globális genetikai rohamosztagok létrehozását sürgette a Financial Times-nak nyilatkozó Francis De Souza, a kaliforniai Illumina elnök-vezérigazgatója.

A világ legnagyobb genomszekvenálással foglalkozó vállalatának vezetője által az amerikai légierő, az Air Force analógiájára Bio Force néven emlegetett, nemzetközi kooperációban működő gyors reagálású tudós sereg feladata az új vírusvariánsok nyomon követése lenne annak érdekében, hogy a Covid-19 vakcinák, a gyógyszerek és a diagnosztikai módszerek ne valljanak kudarcot az új törzsekkel szemben.

De Souza szerint a kormányoknak és a gyógyszeripari cégeknek minél gyorsabban létre kell hozniuk egy „globális felügyeleti hálózatot”. Szerinte ugyanis valahányszor megjelenik egy új variáns, az oltóanyag-gyártóknak azonnal ismerniük kell a teljes genom sorrendet, és ehhez igazítva kell futtatniuk az új teszteket, ahhoz, hogy kiderüljön hatásos-e az általuk készített vakcina. Ugyanez vonatkozik a gyógyszerek és a PCR-tesztek gyártóira is.

photo_camera A SARS-CoV-2 szekvenálási előkészületei a párizsi Pasteur Intézetben 2021. január 21-én Fotó: CHRISTOPHE ARCHAMBAULT/AFP

De Souza javaslata mögötti üzleti érdekről annyit, hogy a SARS-CoV-2 koronavírus első – az összes vakcinafejlesztéshez felhasznált – valid szekvenálását egy Illumina gépen végezték el Kínában 2020 januárjának közepén. A cég kommunikációja szerint nagyságrendekkel kevesebb idő alatt, mint amennyi idő az Ebola-vírus szekvenálásához kellett 2014-ben.