Hány autót törtek rommá a Halálos iramban 9 forgatásán?

Nincsen jövőnk tudomány nélkül, nincsen Qubit nélkületek. Támogasd a munkánkat!

Aki a Halálos iramban (Fast and Furious) filmsorozat első részeinél elvesztette a fonalat, és közönséges autóversenyzős filmként ragadt meg az emlékezetében, alighanem megrökönyödve szembesül a kilencedik részben tapasztalható pusztítással. Egy jelenetben egy ipari mágnes és egy robogó kisbusz hatására romhalmazzá válik fél Edinburgh, máskor Dame Helen Mirren vezet rendőrautókat a londoni Buckingham Palotában, megint máskor pedig rakétaként viselkedő autóktól retteghetünk. Leírva nevetségesen hangzik, de a bevételek arról árulkodnak, hogy az alkotók tudják, mit csinálnak: a széria eddig csaknem hatmilliárd dollár bevételt hozott.

A sorozat különlegessége, hogy viszonylag ritkán folyamodnak számítógépes trükkökhöz. Persze az olyan jelenetekben, mint amilyen a dubaji felhőkarcolón átugrató autóé, CGI animációval helyettesítik a kaszkadőröket, de többnyire – írja a Wired angol kiadása – valódi autókat zúznak szét a filmben.

„Nem számít, hogy századszor vagy ezredszer robbantasz forgatás közben. Minden alkalommal, amikor valami felrobban, olyan zsigeri reakcióval reagálunk rá, amit nem lehet CGI-vel reprodukálni. Csodálatos eszközeink vannak, de meghatározott eszközhasználati stratégiánk is van.”

– mondta a Wirednek Justin Lin, a film rendezője.

Autóvezetés a közlekedési rendszabályok, az útviszonyok, a fizikai törvények és a józan ész figyelmen kívül hagyásával.Fotó: Universal Pictures / AFP


Az akciójeleneteket Spiro Razatos, Hollywood egyik legnagyobb trükkmestere koordinálta. A Halálos iramban 9-ben látható snittek 95 százalékát (amelyeket Tbilisiben forgattak) kamerák előtt, élőben vették föl. Ehhez arra is szükség volt, hogy a forgatási helyszínt (esetünkben: az egész várost) egy hétre átadják a stábnak, hogy zavartalanul forgathassák le a jeleneteket a város főutcáin.

Lin szerint a filmben több mint 250 autót törtek össze. Mint elmondta, a 2009-es ötödik rész után abbahagyta a számolást, de abban a részben is kétszáz körül volt a totálkárosra tört járművek száma.

„Ha azt látod, hogy egy autót összetörnek, az azt jelenti, hogy valójában 6-8 verziót használtunk belőlük. Amikor azt mondom, hogy több autót kell felfordítanunk, több autót kapunk. Nem bánom, ha új autókat kell összetörni; nekem a régi, klasszikus modellek fájnak igazán.”

– mondta Lin.

Az autók felrobbantása ugyanakkor nem egyszerű (és nem olcsó) folyamat. A filmben látható 2020-as Toyota Supra alapmodellje 46 ezer angol fontba (18,7 millió forint) kerül, de a filmbeli modellt egy háromliteres, turbófeltöltős BMW motorral turbózták fel, ami 3,8 másodperc alatt gyorsul százra. Más járművek gyűjtői ritkaságok: az 1968-as Chevy Nova SS például 10-25 ezer fontba, vagyis 4-10 millió forintba kerül a használtpiacon.

A Vin Diesel által alakított Dominic Torretto autójából, az 1968-as Dodge Chargerből kilenc különböző verziót készítettek csak a Tbilisi-jelenethez. Kettőbe 808 lóerős Dodge Demon motorokat szereltek a sofőrülés mögé; ezek a szörnyetegek gyorsuláskor 1,8 G-nyi erővel préselik a sofőrt az ülésbe. Két autót a trükkjelenetekhez használtak, így nagy teljesítményű versenyváltóval, kipufogókkal és fékekkel is felszerelték őket.

1,8 G-s gyorsulásnál már nem elég a biztonsági öv: ahhoz bizony nyomáskiegyenlítő ruha is kell.Fotó: Universal Pictures / AFP

Hogy ne költsenek el egy kisebb vagyont néhány másodperces akciójelenetek leforgatásához, a járműhasználatnak külön koordinátora volt a forgatáson. Dennis McCarthy elmondta, hogy a Diesel által használt Dodge Chargerekből az öt fennmaradó modell úgynevezett beater, vagyis kopóalkatrész volt: csak akkor forgattak velük, amikor más kocsikkal való koccanásokat kellett rögzíteni. A jelenetek többségében azonban egy klasszikus, trükkfelvételekhez használt V8-as kaszkadőrautót használtak, amit az eredeti jármű üvegszálakból készített imitációja volt.

A forgatás során az összes autót úgy alakították át, hogy a legjobban illeszkedjenek a leforgatni kívánt jelenetekhez. A NASCAR stílusú, nagy teljesítményű modelleket ötpontos biztonsági ülésekkel és bukócsövekkel szerelték fel – ezek olyan biztonsági megoldások, amelyeket forgatás során nem kell rejtve hagyni. McCarthy szerint a gondot főleg az újabb autók, például a már említett Toyota Supra okozták. Ahhoz például, hogy az anyósülésre kamerát szerelhessenek, el kellett távolítani a légzsákot, de a jármű észlelte, hogy valami nem stimmel, hibaüzenetet adott, és csak csökkentett módban volt hajlandó elindulni.

A Halálos iramban 9 mától látható a mozikban, a 444 kritikáját itt olvashatod a filmről.

Kapcsolódó cikkek a Qubiten: